BRATISLAVA. Súčasné vlhké a hmlisté počasie odhalilo, ako málo vedia slovenskí vodiči o správnom používaní svetiel. Zhodujú sa v tom odborníci aj inštruktori z autoškôl.
Denné svietenie je na Slovensku povinné, pričom čoraz viac áut využíva systém denného svietenia DRL. To podľa smernice EÚ smie svietiť len samostatne smerom vpred. Smernica nepovoľuje, aby sa automaticky zapli aj zadné svetlá. V hmle potom počas dňa jazdia bez zapnutých zadných svetiel.
„Slovenskí vodiči sú veľmi konzervatívni, ťažko znášajú akékoľvek zmeny a denné svietenie ich dosť doplietlo,“ hovorí dopravný analytik Ján Bazovský.
Čo sa nehodí do hmly
Je dôležité, aby pri zníženej viditeľnosti vodiči použili stretávacie svetlá, prípadne hmlové svetlá, pretože denné svietenie je v takomto prípade nedostatočné, tvrdí Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.
Napriek tomu sa vodiči podľa inštruktora školy šmyku v Škole bezpečnej jazdy Mariana Čabáka spoliehajú na automatiku, ktorá pri slabom svetle zapne k dennému svieteniu aj stretávacie svetlá. Systém však nie vždy vyhodnotí situáciu správne, svetlá nezapne a, najmä, sivé, strieborné či biele autá potom v hmle dostatočne nevidno.
„Nikto vodiča nezbavil povinnosti použiť za zníženej viditeľnosti normálne stretávacie svetlá, hovorí Čabák.
Hmlovky, aj keď netreba
Opačným extrémom sú podľa analytikov vodiči, ktorí majú hmlové svetlá preventívne zapnuté vždy, a to aj na miestach a v situáciách, keď to nie je potrebné. „V meste je to nepríjemné, ale na niektorých úsekoch je to spôsobené aj tým, že niekde je hmla hustejšia a niekde redšia, takže tam by musel šofér každú chvíľu zapínať a vypínať hmlovky,“ povedal Čabák.