SME

Za pokutovanie obálkami dá Kaliňák 140 miliónov eur

Namiesto avizovanej sumy 50 miliónov bude stáť systém objektívnej zodpovednosti takmer trojnásobok

Policajti by po vybudovaní systému za 140 miliónov eur už nemali zastavovať každého vodiča zvlášť.Policajti by po vybudovaní systému za 140 miliónov eur už nemali zastavovať každého vodiča zvlášť. (Zdroj: ilusračné - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Vyhýbanie sa policajným hliadkam už čoskoro cestným pirátom nepomôže. Na cestách rozmiestnia do konca roka 1341 kontrolných bodov s kamerami, radarmi či inou technikou. Tá bude snímať, či vodiči jazdia v danom mieste predpisovo. Ak nie, počítač im automaticky vystaví a zašle pokutu za rýchlosť, prejazd na červenú či ďalšie vybrané priestupky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Systém na automatické pokutovanie vodičov na základe takzvanej objektívnej zodpovednosti mal pôvodne fungovať už od tohto roka. Príprava súťaže však podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer) bola napokon komplikovanejšia ako sa očakávalo.

SkryťVypnúť reklamu

„Museli sme stanoviť presnú technickú špecifikáciu či určiť, o aké zariadenia a ich množstvo potrebujeme,“ vysvetlil nedávno.

Ministerstvo tender napokon vyhlásilo v pondelok. Namiesto jeho pôvodnej hodnoty 49 miliónov eur, o ktorej hovoril Kaliňák vlani, má stať celý projekt dokopy 140 miliónov eur bez dane.

Na 16 rokov

Rozdiel v cenách ministerstvo vnútra nevysvetlilo. Uviedlo len, že systém bude od začiatku v jeho vlastníctve. 

Podľa oznámenia vo Vestníku verejného obstarávania bude samotný návrh a vybudovanie systému stáť 40 miliónov. Ďalších 75 miliónov zas jeho technická správa. Zvyšná suma v sebe zahŕňa opciu, teda možnosť predĺžiť kontrakt uzatváraný na 16 rokov v prípade záujmu o ďalších päť rokov.

Projekt by mal byť čiastočne platený aj z eurofondov. Kaliňák avizoval už pred rokom, že peniaze naň má zo strany Európskej únie zarezervované. Podľa rezortu však pôjde len o náklady na vybudovanie systému, teda o čiastku 40 miliónov eur. Zvyšných sto miliónov bude musieť nájsť rezort vo svojom rozpočte. "Ide o približne päť miliónov eur ročne," reagoval hovorca ministerstva vnútra Ivan Netík na otázku, či ministerstvo už má vyčlenené peniaze na tento účel.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný plán hovoril o tom, že na najrizikovejších miestach ciest by malo byť rozmiestnených 1 341 kontrolných bodov. Len časť z nich, presnejšie 280, sa mala zameriavať na nedovolenú rýchlosť. Zvyšné by sledovali ďalšie priestupky, ktoré je možné pokutovať na základe kamerového záznamu. Rezort dnes tvrdí, že počty sa ešte môžu meniť. "Je to predmetom verejného obstarávania," uviedol Netík.

Pokutovať podľa kamerového záznamu síce dokáže polícia aj dnes, no podľa nahrávky musí manuálne vyhľadávať majiteľa zachyteného vozidla a vyhodnocovať, akú pokutu si zaslúži.

Prečítajte si tiež: Na pokutách vyzbierajú menej peňazí Čítajte 

Rizikové miesta

Miesta, v ktorých budú rozmiestnené kontrolné body, si bude môcť verejnosť vopred pozrieť. Ministerstvo vnútra ju predbežne už pripravilo, no zatiaľ ju verejnosti neukázalo. Tvrdí, že do spustenia systému sa môže zmeniť, keďže slovo pri budovaní siete dostane aj víťaz súťaže.

SkryťVypnúť reklamu

Tá má pritom skončiť 8. marca, teda len tri dni po parlamentných voľbách. Zavážiť pri vyhodnocovaní súťaže má najmä cena, v menšej miere aj efektívnosť pokrytia a správnosť rozoznávania.

Dopravný analytik Jozef Drahovský považuje budovanie systému za správny krok, hoci pomerne oneskorený. Do zákona sa totiž objektívna zodpovednosť dostala ešte v roku 2012, no ministerstvo projekt práve z dôvodu nedostatku financií dlhodobo odkladalo.

„Dôležité bude, aby boli miesta merania stanovené v rizikových úsekoch a nie tak, aby slúžili len na vyberanie pokút,“ povedal Drahovský.

Kaliňák avizoval, že prioritou bude pokryť cesty prvej triedy, na ktorých dochádza k nehodám najčastejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 841
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 562
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 046
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 858
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 139
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 908
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 382
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 054
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Slovenský hokejový reprezentant Martin Marinčin

Slovensko na MS v hokeji 2024 neposilní Martin Marinčin.


a 1 ďalší
HC Prešov - Vlci Žilina: ONLINE prenos z 3. zápasu finále play-off SHL.

Sledujte ONLINE prenos z 3. zápasu finále play-off SHL: HC Prešov - Vlci Žilina.


Carlos Sainz z Ferrari na tlačovej konferencii po Veľkej cene Japonska.

Audi vstúpi do formuly 1 v roku 2026.


Na snímke zľava rozhodcovia stretnutia Tomáš Roszbeck, Peter Ziemba a Tomáš Vorel.

Musíme komplexne zhodnotiť situáciu, reagoval Ružbarský.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu