BRATISLAVA. Minister školstva za Smer Juraj Draxler tvrdí, že priemerný učiteľský plat je približne taký ako priemerná mzda na Slovensku.
Vládni analytici z Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií upozornili na facebooku, že minister porovnáva dve štatistiky vypracované rozdielnymi metódami.
Ak by porovnával štatistiky s rovnakou metodológiou, vyšlo by mu, že učitelia zarábajú výrazne menej, ako je celoslovenský priemer.
Draxler porovnal dáta o priemernom plate učiteľov pracujúcich na plný úväzok s priemernou mzdou na Slovensku, ktorá nebola prepočítaná na plný pracovný úväzok.
Ak by zobral porovnateľné dáta zo Štatistického úradu, ukázalo by sa, že mzda ľudí pracujúcich v školstve je asi o sto eur menšia ako priemerný plat v hospodárstve.
Štatistika, ktorá vychádza z údajov od Treximy, zasa hovorí, že priemerná mzda pedagogických zamestnancov na základných a stredných školách na plné úväzky je takmer porovnateľná s priemernou mzdou ľudí, ktorí pracujú na plné úväzky.
Inštitút niekoľko hodín po publikovaní graf z internetu stiahol. „Rozhodli sme sa graf stiahnuť, pretože k nemu chýbal kontext,“ povedal pre týždenník Trend riaditeľ Martin Filko. Na vyžiadanie však médiám dáta znovu poskytol.
Pozrite sa, ktoré tri témy okrem platov najviac trápia učiteľov ČítajteReakcia Martina Filka z Inštitútu finančnej politiky
Náš včerajší metodologický FB post k platom učiteľom vzbudil prekvapivú pozornosť. Bohužiaľ, v niektorých článkoch v médiách boli údaje z príspevku interpretované zavádzajúco. Dovoľte nám prosím poskytnúť po konzultáciách s Inštitútom vzdelávacej politiky k týmto číslam kontext:
Príspevok IFP vznikol v rámci diskusie na tému, aké faktory je potrebné zohľadniť pri výpočtoch priemerných platov zamestnancov a ich vzájomnom porovnaní, a to nielen v školstve. IFP na rozdiel od IVP nedisponuje databázou mzdových výdavkov na úrovni jednotlivých škôl v podrobnej štruktúre, preto použil dáta zo spracovateľskej spoločnosti Trexima, ktoré má k dispozícii. Priemerný plat pedagogického zamestnanca v regionálnom školstve je podľa nich dokonca vyšší ako hodnota, ktorú uvádza ministerstvo školstva. Nie je teda pravda, že príspevok IFP ukazuje, že ministerstvo školstva uvádza nadhodnotené údaje, ako odznelo v médiách.
Príspevok IFP poukazoval na dlhodobý dátový problém pri vykazovaní platov. ŠÚ SR nezverejňuje mzdu v národnom hospodárstve prepočítanú na plné úväzky, čo obmedzuje konzistentnosť údajov o mzdách v jednotlivých odvetviach v porovnaní s celonáodným priemerom. Ani dáta Treximy však tento problém úplne neriešia, keďže v základnom údaji nejde o mzdu prepočítanú na plné úväzky, ale očistenú o obdobie (a teda aj odpracované hodiny), kedy sú síce ľudia zamestnaní, ale nepoberajú od zamestnávateľa príjem (napr. PN, neplatené voľno a pod.)
Údaje o priemerných platoch získava MŠVVŠ SR prostredníctvom štatistického zisťovania o zamestnancoch a mzdových prostriedkoch v školstve. Výkaz štvrťročne vypĺňajú školy a zariadenia s právnou subjektivitou a zriaďovatelia za školy a zariadenia bez právnej subjektivity. Výsledky štatistického zisťovania predstavujú údaje o počte pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancoch a ich mzdových prostriedkoch. Údaje sú dostupné v členení podľa zriaďovateľov, krajov, jednotlivých typov škôl, ako aj za celú SR.
MŠVVŠ ani IFP vo verejnej diskusii nepoužívalo údaje o platoch za celé odvetvie školstva, keďže ide o členenie zamestnancov podľa odvetvovej klasifikácie SK NACE. Sekcia Vzdelávanie v tomto členení zahŕňa všetky stupne vzdelávania, ale aj rôzne vzdelávacie inštitúcie ako napr. „Športová a rekreačná výchova„ a „Pomocné vzdelávacie činnosti“. Ako povedal riaditeľ IVP Matej Šiškovič, „na základe tohto členenia nie je možné rozlíšiť mzdy pedagogických a nepedagogických zamestnancov. Uvádzať takéto údaje pri diskusiách o učiteľoch v regionálnom školstve je nezmyselné“.
Na porovnanie voči ostatným zamestnancom používa MŠVVŠ vo verejnej diskusii údaj ŠÚ SR o priemernej mzde v národnom hospodárstve podľa štvrťročného štatistického výkazníctva, aj keď nie je prepočítaný na plné úväzky, lebo taký údaj ŠÚ SR ani nezverejňuje. Rovnako nie sú verejne dostupné ani údaje o prepočítaných platoch z Treximy, čo by znižovalo transparentnosť takéhoto porovnávania. Vo verejnej diskusii sa dlhodobo používa údaj ŠÚ SR o priemernej mzde v národnom hospodárstve, najmä keď sa hovorí o záväzku 1,2-násobku. Navyše, údaje zo ŠÚ SR o priemernej mzde za hospodárstvo SR prognózuje MF SR a aj ho niekoľko rokov používa v rozpočte verejnej správy pri referencovaní platov štátnych zamestnancov. Pre porovnanie, priemerná hrubá mesačná mzda podľa údajov zo spoločnosti Trexima bola za 1.-3.Q 2015 vo výške 963 eur (neprepočítaná) a prepočítaná na plné úväzky vo výške 988 eur.
Článok denníka SME dezinterpretoval náš výstup, keď tvrdil, že platy učiteľov sú oproti údajom MŠVVŠnižšie o sto eur, resp. výrazne nižšie ako celoslovenský priemer. Mzda ľudí pracujúcich v školstve totiž nepredstavuje iba mzdu učiteľov, ani to IFP nikdy netvrdil.