SME

Pribúdajú pútače, na ktoré úrady nemajú dosah

Mestá už začali nelegálne bilbordy z vlastných pozemkov odstraňovať. Na súkromné nedosiahnu.

Bilbordy začali odstraňovať už v roku 2015. (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Od januára 2015 platí novela stavebného zákona, ktorá preklasifikovala reklamné a propagačné zariadenia na reklamné stavby. Reagovala na nadmerný počet nepovolených reklamných zariadení a samosprávam dala do rúk nástroj, ako sa zbaviť nepovolenej reklamy.

Po skončení preklenovacieho obdobia, počas ktorého museli vlastníci reklamných zariadení požiadať stavebný úrad o dodatočné povolenie, môžu nezlegalizované reklamy samosprávy odstrániť. V Žiline tak  približne z  troch tisícov nelegálnych bilbordov ubudlo doteraz približne štyridsať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Trnave sa podľa Gabriely Bučányovej zo stavebného odboru mesta novela na počte povolení reklamných stavieb nijako zvlášť neprejavila. Naviac, pribúdajú reklamy, ktoré si povolenie nevyžadujú, a stavebný úrad nemá na ne nijaký dosah. Sú to najmä rôzne reklamné plachty a maloplošná reklama. Podobnú skúsenosť majú aj v iných mestách.

Samosprávy, ktoré majú ambíciu znížiť vizuálny smog, môžu znížiť objem reklamy len na pozemkoch v majetku obce. Dosah na pútače umiestnené na súkromných pozemkoch nemajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kdekoľvek na svete vždy rozoznáte krajinu, ktorá ovláda svoj reklamný trh prostredníctvom zdanenia za užívanie verejného priestoru.

Cestou nepredlžovania zmlúv a zrieknutia sa časti príjmov sa vybrali napríklad Malacky. Niektoré mestá ako Nitra či Bratislava sa podobným spôsobom snažia vytlačiť reklamu najmä z centrálnych zón.

Niektoré mestá už pristúpili k  odstraňovaniu nelegálnych pútačov. Je však možné, že aj o túto možnosť samosprávy prídu. Podľa niektorých poslancov ustanovenia novely stavebného zákona, ktoré sa týkajú odstraňovania reklamných stavieb sú v rozpore s ústavou. Ich podaním sa bude zaoberať Ústavný súd.

Množstvo pútačov v uliciach a pri cestách podľa architekta Radoslava Mokriša na prvý pohľad prezrádza právne princípy príslušného štátu. „Kdekoľvek na svete vždy rozoznáte krajinu, ktorá ovláda svoj reklamný trh prostredníctvom zdanenia za užívanie verejného priestoru. Tie krajiny, v ktorých sú všade rozvešané reklamné plachty, takýto daňový systém zaručene nemajú.“

Rozdiel je podľa Mokriša v chápaní tzv. práva vzdušného priestoru. V krajinách západnej Európy verejný priestor nie sú len čiary na mape, ale aj objem vzduchu nad nimi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Samosprávy majú právomoc samostatne tvoriť sadzobníky za využívanie verejných priestorov umiestnením reklamy a každý, kto zasahuje do verejného vzdušného priestoru, musí odvádzať poplatok za jeho využívanie.

Napríklad v Rakúsku sa na reklamu hľadí ako na niečo, čo obec môže, ale nemusí strpieť. Záleží na úvahe odborných orgánov mesta, čo povolia alebo zakážu, a to v správnom konaní, v ktorom sú účastníkmi aj susedia predmetnej nehnuteľnosti. „Viditeľným prejavom tohto systému je striedmosť a elegancia miest,“ hovorí Mokriš.

Mestá a obce na Slovensku nemôžu samostatne regulovať vonkajšiu reklamu vo verejnom priestore. Príjem majú z poplatku za povolenie reklamnej stavby a z prenájmu pozemkov na ktorých stoja.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C46TZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu