Efektívne využívať cesty znamená dať ich cyklistom, tvrdí PEKKA TAHKOLLA, viceprezident fínskej Federácie pre zimné bicyklovanie. Ako inžinier urbánneho blahobytu vo fínskom meste Oulu prispel k tomu, že v meste aj v zime bicykluje každý druhý Fín. Tahkolla prišiel na Slovensko ako hosť konferencie TEDxBratislava, kde hovoril aj o svojich zážitkoch z bicyklovania po Bratislave.
Prečo je Oulu takým dobrým mestom pre cyklistov?
„Prvé plány pre cyklistov v mojom meste začali na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Našťastie sa nám podarilo presvedčiť politikov aj inžinierov, že je dôležité venovať sa cyklistike. V tých časoch chcel mať každý auto. Môj predchodca bojoval s veternými mlynmi a presvedčil samosprávu, aby zahrnula cyklotrasy do územného plánu mesta. Odvtedy sa na cyklistov muselo prihliadať pri akejkoľvek stavbe.“
Koľko ľudí teraz u vás používa bicykle?
„Asi 77 percent našej populácie používa bicykel aspoň občas. V zime sa toto číslo zníži na 50 percent.“
U nás stále nie je úplne bežné vidieť niekoho, ako pravidelne cestuje do práce na bicykli. Ako je to vo Fínsku?
„U nás je to bežné. V mojom meste jazdí v zime na bicykli viac ľudí ako v Helsinkách v lete.“

Ako ste to dokázali?
„Ešte predtým, ako cesty ovládli automobily, bolo vo väčšine miest normálne jazdiť na bicykli. My sme túto tradíciu nenechali zomrieť. Keď hrozilo, že cyklistika bude postupne zanikať, presadili sme ju do územného plánovania. Druhým dôvodom je, že sa na bicyklovanie pozeráme ako na normálnu, každodennú aktivitu počas celého roka. Je prirodzené, že cyklisti budú jazdiť rovnako v zime aj v lete. Všetko, čo na to potrebujeme, je dobrá údržba ciest. Naša infraštruktúra je taká dobrá, že môžete vidieť 90-ročnú babičku jazdiť v zime na bicykli, pričom vonku je mínus tridsať. A nebude mať žiadny moderný bicykel so špeciálnymi pneumatikami. K tomu bude mať na riadidlách zavesenú tašku s nákupom.“