BRATISLAVA. Ak senzory v obchodoch vyhodnotia zákazníka ako podozrivého z krádeže, členovia SBS ho vyzvú na kontrolu nákupu. Platia však pre nich pravidlá, ktoré nesmú prekročiť.
"Pípanie" zákazníkov je v hypermarketoch či obchodoch časté a neraz zaň môžu len neodblokované kódy tovaru, a nie jeho krádež.
Esbéeskar môže podľa policajného hovorcu Michala Slivku preveriť zákazníka aj bez prítomnosti polície, no musí to byť na základe dobrovoľnosti.
"V opačnom prípade, samozrejme, privolá políciu," vysvetľuje Slivka. Ak zákazník súhlasí, esbéeskar sa môže presvedčiť, či nejde o kradnutý tovar "zrakom, hmatom alebo inými technickými prostriedkami".
Fyzickú silu môže príslušník SBS použiť podľa neho napríklad vtedy, keď sa musí nutne brániť.
Za zdržanie ospravedlnenie
Obchodné reťazce najímajú na stráženie svojich pobočiek externých zamestnancov esbéesiek. Potvrdili to v Kauflande, v Lidli aj v Tescu.