SME

Trénoval, mučil sa a nosil zbraň. Palach bol bojovník

Aj po desaťročiach sa objavujú nové zistenia.

Jan Palach.Jan Palach. (Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Dlhé roky ho časť verejnosti vnímala ako mierumilovného intelektuála, ktorý bol síce nahnevaný na systém, ale nikomu by neublížil. Aj preto si ako radikálny spôsob protestu proti vpádu sovietskych vojsk do Československa zvolil to, že sa zapálil na námestí.

Skutočný obraz Jána Palacha sa však historikom darí odkrývať až desiatky rokov po jeho smrti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jan Palach bol český študent histórie na Karlovej univerzite, ktorý sa ako 21-ročný zapálil na Václavskom námestí v Prahe 16. januára 1969, pol roka po invázii do Československa.

SkryťVypnúť reklamu

Horiaci prebehol cez ulicu k Domu potravin, kde padol na zem a okoloidúci ho uhasili. Povedal im, aby si prečítali list v jeho aktovke.

Prečítajte si tiež: Štreit: Palach je pripomienka pre študentov, nech neprestávajú protestovať Čítajte 

Pri prevoze do nemocnice hovoril, že nie je samovrah, ale urobil to na protest tak, ako to robili budhistickí mnísi vo Vietname. Svoje rozhodnutie vysvetľuje aj v listoch, ktoré krátko pred svojím činom napísal.

"Vzhľadom na to, že naše národy sa ocitli na pokraji beznádeje a odovzdanosti, rozhodli sme sa vyjadriť svoj protest a prebudiť svedomie národa,“ napísal Palach v liste pre Zväz československých spisovateľov.

Dlhoročný Palachov kamarát Stanislav Hamr po päťdesiatich rokoch od upálenia v pondelok prvýkrát prehovoril pre aktuálne.cz, aký bol Palach človek. Nebol podľa neho utiahnutý mučeník, ale skôr bojovník, ktorý sa neváhal pobiť so silnejším chlapcom, ak išlo o spravodlivú vec.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho opis sa zhoduje aj s nedávnymi zisteniami historikov, že Palach nosil zbraň a zvažoval, že ju použije proti okupantom v auguste '68.

Pripravoval sa na boj

Jan Palach bol podľa Hamra veselý, niekedy až hyperaktívny chlapec, ktorý ťažko znášal nespravodlivosť a nedokázal sa napríklad pozerať na to, ako niekto týra zvieratá.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5PST na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 099
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 568
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 588
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 777
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 086
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu