BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) si myslí, že celoslovenské testovanie piatakov odhalilo závažnú chybu slovenského školstva - nevie sa postarať o svojich najzraniteľnejších žiakov.
„Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia mali v matematike takmer o 40 percentuálnych bodov menej než ostatní žiaci. Takisto výrazne zaostávali v slovenčine," tvrdí opozičná SaS.
Gröhling: Chýba systematická príprava učiteľov
Podľa tímlídra strany pre školstvo Branislava Gröhlinga by mala sociálna vláda žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia podávať pomocnú ruku, ale to sa vôbec nedeje.
Zlepšenie by však podľa Gröhlinga nastalo, keby školy konečne dostali všetkých asistentov, o ktorých opakovane žiadajú bez výsledku, spolu so špeciálnymi či sociálnymi pedagógmi.
„Na Slovensku chýba systematická príprava učiteľov na prácu práve s týmito deťmi. Tento problém môže ovplyvniť celý budúci život spomenutých žiakov. Ak žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia nezvládnu učivo prvého stupňa, ako budú pokračovať na druhom stupni? A čo bude s nimi na strednej škole? Týchto žiakov musí štát podchytiť a postarať sa o ich vzdelanie, ak nechce, aby nám tu v budúcnosti vyrastali masy nezamestnateľných ľudí," povedal opozičný poslanec.
Zlé vzdelávacie podmienky
Aj podľa expertky strany SaS na inkluzívne vzdelávanie Zuzany Zimenovej Slovensko dlhodobo hazarduje s potenciálom detí z tých najzraniteľnejších skupín.
„Rok čo rok sa dozvedáme o alarmujúco zlých vzdelávacích výsledkoch detí z najchudobnejšieho prostredia. Chýba im podpora pri vzdelávaní doma a navyše v školách nemajú učitelia ani potrebný odborný servis na to, aby ich mohli potiahnuť a rozvíjať vzdelávací potenciál každého dieťaťa bez ohľadu na sociálne zázemie,“ dodala.
SaS zdôraznila, že Testovanie 5 opäť potvrdilo značné regionálne rozdiely na Slovensku, ktoré naznačujú, že v oblastiach s vyšším príjmom a zamestnanosťou sa žiakom darí lepšie ako v oblastiach, kde je nižšia priemerná mzda a vyššia nezamestnanosť.
Testovanie ukázalo regionálne rozdiely
Ministerstvo školstva dnes zverejnilo výsledky testovania piatakov. Priemerná úspešnosť v teste z matematiky v celoslovenskom testovaní žiakov piateho ročníka základných škôl v školskom roku 2018/2019 bola 59,3 percenta.
Porovnateľné výsledky dosiahli žiaci aj v teste zo slovenského jazyka a literatúry, priemerná úspešnosť bola 58,4 percenta.
Najlepšie výsledky z testu z matematiky a z testu zo slovenského jazyka a literatúry dosiahli žiaci z bratislavských škôl.
Najhoršie výsledky majú dlhodobo žiaci 5. ročníka z okresov Gelnica, Revúca, Rimavská Sobota, Kežmarok.
Výsledky žiakov z týchto škôl sú takmer o polovicu horšie v porovnaní s výsledkami žiakov bratislavských škôl.