SME

V prezidentskej kampani chýbajú rešpekt a tolerancia, tvrdia experti

Kampane by mali byť vzorom pre ľudí, myslia si odborníci na politický marketing.

Poškodený predvolebný bilbord Petra Pellegriniho.Poškodený predvolebný bilbord Petra Pellegriniho. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Asociácia public relations Slovenskej republiky, zastupujúca odborníkov na komunikáciu a PR momentálne pozoruje významný nárast využívania neetických praktík v aktuálnej volebnej kampani prezidentských volieb, a to zvlášť pred aktuálnym druhým kolom.

Súvisiaci článok Korčok podá trestné oznámenie pre falošný web, Pellegrini zodpovednosť odmieta Čítajte 

Ako ďalej asociácia uvádza v tlačovej správe, vyzýva preto kandidátov a ich volebné tímy, aby v posledných dňoch kampane boli vzorom pre ľudí, bojovali férovo, upustili od neetických komunikačných praktík, verejne sa od nich dištancovali, nesúhlasili s nimi a vyzvali k tomu aj svojich politických podporovateľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Volebné tímy pracujú účelovo

Odborníci na komunikáciu sa podľa stanoviska zhodujú, že volebné kampane sprevádzajú časté etické porušenia ako je napríklad netransparentné financovanie, skryté mnohokrát za sumou pre jednu reklamnú agentúru, zneužívanie nekalých praktík, ako sú trollovia a falošné profily na sociálnych sieťach, účelové prieskumy verenej mienky v prospech jedného kandidáta, znehodnocovanie kampaňových vizuálov iných kandidátov, ale aj zavádzajúce a klamlivé tlačoviny.

Zároveň asociácia apeluje na profesionálne komunikačné tímy oboch kandidátov, aby upustili od šírenia nepreverených a zavádzajúcich informácií, od prekrúcania faktov, zastrašovania, vyvolávania strachu, obáv z vojny a od polarizácie spoločnosti.

Súvisiaci článok Pellegrini bojkotoval diskusiu v Exprese. Klamal, že bol v regiónoch, bol v Bratislave Čítajte 

Nekalou kampaňovou praktikou je podľa odborníkov napríklad vytvorenie falošnej webstránky protikandidáta s tvrdeniami, ktoré nepovedal, či online a print volebné noviny distribuované do domácností, so zavádzajúcim naratívom o protikandidátovi.

SkryťVypnúť reklamu

„Zavádzajúce a nekalým bojom o voliča sú aj informácie o podpore kandidátmi z prvej vlny alebo iných politických strán, pričom niektoré strany to popreli," zdôrazňuje asociácia.

Vo voľbách prezidenta podľa asociácie absentuje tolerancia a rešpekt voči protikandidátom. Zároveň prizvukuje, že za neetické považuje asociácia diskrimináciu, hanenie, či zosmiešňovanie kandidátov, ktoré sa deje najmä v online svete, a to primárne podporovateľmi kandidátov.

„Takou je napríklad komunikácia postavená na sexuálnej orientácii kandidáta, ktorá silnie v týchto dňoch alebo deepfake videá zosmiešňujúce protikandidáta," skonštatovali odborníci.

Etické mantinely pre volebné kampane

Asociácia public relations pripomína, že pred parlamentnými voľbami v minulom roku pripravila Etický kódex volebných kampaní, ktorý vytvára etické mantinely pre volebné kampane.

SkryťVypnúť reklamu

Tie vychádzajú zo zaužívaných etických štandardov v spoločnosti, v náboženstve, ale tiež z etických kódexov kampaní a komunikácie bežných v komerčnej sfére.

Súvisiaci článok Korčok si získal dôveru väčšiny stávkujúcich. Očakávajú aj vyššiu volebnú účasť Čítajte 

„Práve u volených kandidátov a pri politických stranách, ktoré vládnu v krajine, riadia štát, vytvárajú legislatívu a nakladajú s financiami občanov očakávame, že budú vzorom a etickou autoritou. Nemali by sme v žiadnom prípade akceptovať, že vo volebných kampaniach a politickej komunikácii účel svätí prostriedky a klamstvo, nekalé praktiky, vyvolávanie strachu, negatívnych emócií a polarizácia spoločnosti je u politikov bežná prax a legitímnym nástrojom boja o moc a vládnutia. Bojujte, vládnite, ale férovo, tak, ako to chcete od občanov a firiem,“ dodala asociácia.

Prezidentské voľby 2024 

Prezidentské voľby 2024

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

FC Barcelona - Inter Miláno: ONLINE prenos zo zápasu semifinále Ligy majstrov.

Sledujte s nami ONLINE prenos z futbalového zápasu semifinále Ligy majstrov: FC Barcelona - Inter Miláno.


Boris Valábik v podcaste Hokejový Boss

Pozrite si a vypočujte si najnovší diel podcastu Hokejový BOSS.


Casper Ruud na turnaji ATP Masters 1000 v Madride 2025.

V oboch prípadoch sa z víťazstva tešilo rovnaké priezvisko.


Matyáš Klouček
Momentka zo zápasu Fiľakovo - Kalinovo.

FTC Fiľakovo povedie znovu Eugen Bari.


SkryťZatvoriť reklamu