SME

Americké krídla nad Slovenskom

Dejiny druhej svetovej vojny po dlhé roky cenzurovali komunisti. Privlastnili si zásluhy na víťazstve nad fašistami natoľko, že úplne vyškrtli niektoré kapitoly, utajili nám množstvo osudov ľudí, ktorí mali tiež významný podiel na tom, že tisícročná ríša

(Zdroj: Marian Jaslovský a archív Petra Kaššáka.)

sa nestala realitou.

Roky sme nevedeli o pôsobení amerických letcov, ktorí lietali nad slovenským štátom, aby bombardovali strategicky významné ciele vo východnom Nemecku, protektoráte Čechy a Morava, v Rakúsku, Poľsku Maďarsku aj na Slovensku.

Niektorí nebezpečné akcie neprežili a zahynuli na našom území. Iní sa po zoskoku padákom dostali do zajatia a ich záchranná misia je hodná filmu. Predvčerom, 17. septembra, uplynulo 65 rokov od prvého riskantného transportu z letiska Tri duby.

Desaťhodinové lety

Nemecká armáda bola výrazne mechanizovaná a cieľmi bombardovania sa teda logicky stali rafinérie, továrne na výrobu guľôčkových ložísk, letecké továrne a podobne. Bombardéry 15. USAAF štartovali od jari 1944 zo základní v Taliansku. Ťažko si dnes vieme predstaviť, s akými pocitmi sa muži vyberali aj na vyše päťhodinové lety.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalších päť hodín bola spiatočná cesta. V lepšom prípade. Počas celej trasy ich buď ostreľovali, alebo hrozilo ostreľovanie a ktokoľvek mohol kedykoľvek zomrieť v horiacom bombardéri, alebo zoskočiť na nepriateľské územie, kde ho čakal neistý osud zajatca. Pred cieľmi ich navyše čakali flaky, teda protilietadlové kanóny s dostrelom až desať kilometrov do výšky.

Prípad Zohor

Najdôkladnejšiu protileteckú obranu mala Viedeň, a práve pri útoku na ciele blízko nej zahynuli 17. októbra 1944 pri Zohore dvaja americkí letci z posádky bombardéra White - A - pilot John Fastnacht a Merton Haigh. „Lietadlo dostalo zásah. Haigh zahynul ešte v lietadle, Fastnacht skákal z lietadla ako posledný, lebo bol kapitán, a už sa mu nestihol otvoriť padák," hovorí Ján Babinčák, mladistvo vyzerajúci šesťdesiatnik, živý dejepis tohto obdobia.

SkryťVypnúť reklamu

Bol členom Klubu leteckej histórie pri Slovenskom národnom múzeu. Ten podrobne mapoval aktivity amerických letcov za druhej svetovej vojny, čo nebola za totality veľmi žiaduca aktivita. A tiež stavali pamätníky padlým letcom. Napríklad ten v Zohore v tvare poškodenej smerovky, ale aj vo Svätom Jure.

Greg

Sme v Zohore a čakáme na Grega. Gregory Marra je americký sochár, ktorý sa priženil na Slovensko. Pomáha svokrovi v jeho stavebnej firme. Práve pri stavebných prácach objavil pamätník dvom padlým letcom. Okolie bolo zanedbané, v burinovej džungli nebol ani vidieť.

Greg je vlastenec, v USA sa špecializoval na bronzové monumenty. „Mám rád históriu a vážim si vojakov na oboch stranách, pretože sú to politici, čo robia chyby a vedú vojny, nie vojaci," hovorí. To sme už pri pamätníku.

SkryťVypnúť reklamu

greg.jpg

Greg Marra.

Je v ňom vsadená bronzová tabuľa z pôvodného hrobu, pretože Američania neskôr telá exhumovali a odviezli do hrobu vo Francúzsku. Tabuľu zachránil bezmenný obyvateľ Zohora, riskujúc problém. Boli päťdesiate roky a postih za prechovávanie takéhoto výbušného materiálu mohol byť naozaj vážny.

Okolie pamätníka je úhľadné. „Greg mi povedal - Poď trhať burinu, a ja som nemala na výber," smeje sa manželka Jana Marra. „Potom som zasa išla požičiavať slovenskú vlajku z obecného úradu."

Greg mi hovorí o svojich ďalších plánoch - urobiť súsošie slovenského partizána a amerického letca, pri ktorom by bol použitý autentický hliníkový plech z trosiek lietadla. Vydať turistickú mapu, kde by boli pamätné miesta, či knižku.

Hovorí nadšene a človek si uvedomí, ako veľmi komunisti (a tiež nacionalisti) uškodili normálnemu patriotizmu. Ktovie, či budú generácie nepoznačené sochami Gottwalda a Lenina niekedy veriť zmyslu bronzových monumentov. Gregory pôsobí vo svete zbrúsenom ideológiami veľmi autenticky a úplne normálne.

SkryťVypnúť reklamu

Konečná zastávka

Pred dvoma rokmi vyšla kniha Konečná zastávka: Slovensko!, ktorá sa venuje práve osudom amerických letcov lietajúcich nad územím Slovenska. Jej autormi sú dvaja fanatici na toto obdobie, Peter Kaššák a Marian Hrodegh.

Nadšenci pre takúto čiastkovú problematiku majú vždy väčšie šance nazbierať viac materiálov ako profesionálni historici, ktorí predsa len vždy zachytávajú širšie obdobie. Autori sa okrem našich zdrojov desať rokov „ňúrali" aj v archívoch v USA a Nemecku. Spolupracovali s kolegami z Čiech, Maďarska, Poľska, Chorvátska, Talianska, Ameriky, Nemecka, Rakúska a ďalšími nadšencami a záujemcami o leteckú techniku a históriu z celého sveta.

„Bolo to ako skladať pazl, drobné informácie sa zlievali do väčších celkov poznania," hovorí Peter Kaššák.

SkryťVypnúť reklamu

„Samozrejme, informácie sme mali aj od samotných letcov, veteránov a ich rodinných príslušníkov, ktorých sa nám podarilo nakontaktovať. Bolo ich spolu viac ako 150. Niektorí vedeli málo, niektorí ani to, že dopadli a boli zajatí na Slovensku. Iní zase poskytli cenné svedectvá."

Príbehy

Všetky príbehy piatich stoviek letcov, ktorí majú do činenia so Slovenskom, sú silné. „Netýkajú sa však len pilotov, ale aj obyvateľov slovenských obcí a kopaníc, ktorí im nezištne pomáhali," podotýka Kaššák. Ktoré z nich sa mu vryli do pamäti najsilnejšie? „Tie, ktorých aktérov som osobne mal možnosť stretnúť. Či už šlo o stíhača Allena Wisnera, s ktorým sme za pomoci priateľa preleteli nad miestom jeho dopadu a on spomínal, ako to bolo pred 65 rokmi, alebo stretnutie s posádkou bombardéra Ten Men Bak na mieste dopadu ich stroja a smrti jedného ich kamaráta v obci Omšenie.

SkryťVypnúť reklamu

Všetkých týchto letcov obdivujem," hovorí Peter Kaššák. „Nasadili svoje životy aj pre našu budúcnosť, aj keď mnohí ani nevedeli, že Slovensko existuje."

liet2.jpg

Americkí letci v číslach

Na Slovensku sa počas desiatich mesiacov zrútilo 48 bombardérov a 8 stíhačiek 15. USAAF. 106 letcov zahynulo. Ďalších minimálne 370 bolo zajatých na území dnešného Slovenska a putovalo do zajateckých táborov. Niekoľkým sa podarilo vyhnúť zajatiu. Z ďalších 13 posádok lietadiel na Slovensku zoskočili alebo prešli hranicami z Poľska a protektorátu viacerí letci. Celkovo evidujeme 499 mien letcov, ktorých osudy sú spojené so Slovenskom.

Ako ich zachraňovali

Na povstaleckom letisku Tri duby stoja s bežiacimi motormi, aby mohli v prípade nebezpečenstva okamžite odštartovať, dva americké bombardéry B-17. Jeden posádka pomenovala Big Yank. Druhému jeho piloti dali meno Crazy House - tento výraz sa dá preložiť aj ako blázinec. Pokojne by sa tak dalo v tej chvíli nazvať celé letisko, nad ktorým neustále v nízkej výške prelietavajú štyri desiatky amerických stíhačov. Dvaja z nich museli pre poruchy núdzovo pristáť, jeden z pilotov skončil v nemocnici.

SkryťVypnúť reklamu

Takto vyzeral 17. september 1944 neďaleko Zvolena, kde práve prebiehala jedna z najpozoruhodnejších operácií z obdobia Slovenského národného povstania. V ten deň Američania vyslali zo základní v Taliansku nad ciele v strednej Európe stovky bombardérov. Dva z nich s nákladom zbraní a s príslušníkmi amerických spravodajských jednotiek, ktorí mali sledovať priebeh Povstania, sa nad Maďarskom oddelili a so silným sprievodom leteli na Slovensko. Cestou späť mali so sebou zobrať u nás zajatých spojeneckých letcov. Vďaka Povstaniu dostali neočakávanú šancu na návrat.

Operácia bola veľmi riskantná. Letisko Tri duby bolo vystavené náletom nemeckej Luftwaffe. Tá mala svoje lietadlá napríklad v Piešťanoch. Ak by ďalší nálet prišiel práve v čase záchrannej akcie, nielenže by sa dvanásti letci a jeden utečenec nemuseli dostať domov, ale pravdepodobne by k nim pribudli ďalší Američania uviaznutí na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Mali by síce šancu, že ich evakuujú 7. októbra, keď k nám priletelo ďalších šesť lietajúcich pevností, ktorými do Talianska odletelo 29 oslobodených zajatcov, ale na útek ešte čakali ďalší. Viac evakuácií sa však už potom zorganizovať nepodarilo, viacerí Američania sa tak po potlačení Povstania opäť dostali do nemeckého zajatia. Časť spravodajcov pôsobiacich u nás bola dokonca v januári 1945 popravená.

Autor clanku

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 403
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 085
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 050
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 785
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 090
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 922
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 605
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Montreal Canadiens - Boston Bruins: ONLINE prenos zo zápasu NHL.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu zámorskej NHL: Montreal Canadiens - Boston Bruins.


Radosť hráčov Chelsea.

Chelsea bojuje o Ligu majstrov, prebojovala sa na štvrté miesto.


Júki Cunoda.

Pozrite si časový harmonogram a TV program Veľkej ceny Japonska.


Stephen Bunting.

Michael van Gerwen do deviateho večera nenastúpil.


SkryťZatvoriť reklamu