BRATISLAVA. „Stojíme pri každom jednom z vás,“ prihovára sa v novom televíznom šote Všeobecná zdravotná poisťovňa.
Reklama spokojných a usmievavých ľudí je súčasťou jesennej kampane, ktorou poisťovňa láka nových poistencov.
Kampaň začali pripravovať pred letom. Vyhradili si na ňu takmer 42-tisíc eur bez DPH, no sumu rozdelili do piatich zmlúv. Aj keď išlo o jednu kampaň, poisťovňa zvlášť objednávala televíznu reklamu, rozhlasové šoty či propagačné fotografie.
Žiadna zo zmlúv neprekročila hranicu desaťtisíc eur, vďaka čomu sa poisťovňa vyhla zákonnej povinnosti vyhlásiť verejnú súťaž cez Vestník verejného obstarávania, a mohla osloviť konkrétne agentúry.
Všetkých päť zmlúv podpísala v jeden deň a s jednou firmou – breznianskou reklamnou agentúrou Infiniti Media, ktorej konateľom bol do roku 2011 brat poslanca Smeru a primátora Brezna Jaroslava Demiana.
Britskí majitelia v Brezne
Iné rozdelené zákazky
Technická univerzita v Košiciach v roku 2012 delila objednávku zeleniny a ovocia na štyri zákazky: zvlášť na plodovú zeleninu, hlúbovú, koreňovú a zvlášť ovocie.
Národná rada v roku 2012 nakúpila občerstvenie na Deň ústavy cez tri samostatné zmluvy.
V ten istý rok Kaliňákov komunikačný odbor účelovo rozdelil nákup reklamných predmetov za 114-tisíc eur na 13 obstarávaní v hodnote pod 10-tisíc eur.
Oficiálnym majiteľom agentúry zo stredoslovenského mesta je od roku 2008 londýnska firma Westrod Finance Limited.
Na jej čele stojí Juhoafričanka Christina Van Den Berg, ktorá vedie ďalších 148 podobných firiem. Westrod nemá vlastnú webovú stránku a má len veľmi malé základné imanie.
Konateľ agentúry Ján Kováč odmietol, že by Westrod bola nastrčená schránková firma.
Mená majiteľov však zverejniť nechcel, tvrdí, že s nimi komunikuje cez právnika „pri všetkých závažných rozhodnutiach“, ktoré prekračujú jeho právomoci.
Kováč vystriedal v roku 2011 v kresle šéfa firmy Ľudovíta Demiana. Brat politika Smeru bol do toho istého roka aj spoločníkom vo firme s podobným menom – Infiniti Media Production.
Demian podľa Kováča z čela agentúry odišiel na vlastnú žiadosť, lebo prešiel do verejnej sféry.
„S našou agentúrou od odstúpenia z funkcie nespolupracuje,“ tvrdí Kováč.
Poisťovňa: Nestíhali sme
Všeobecná zdravotná v odpovedi pre denník SME naznačuje, že kampaň na päť zákaziek rozdelila zámerne.
Chcela ju stihnúť do konca septembra, čo je termín, do ktorého môžu ľudia zmeniť poisťovňu.
„V súvislosti s prípravou systému jednej zdravotnej poisťovne nebolo zrejmé, či Všeobecná zdravotná poisťovňa bude reklamnú kampaň s témou Nábor poistencov v roku 2013 realizovať,“ vysvetľuje hovorkyňa Petra Balážová. Keď vláda zavedenie jedinej zdravotnej poisťovne odložila, začali s kampaňou.
Keďže hodnotu jednotlivých zmlúv stlačili pod desaťtisíc eur, mohli nájsť agentúru rýchlejšie. Konkurz by trval dlhšie, takto stačilo osloviť tri konkrétne agentúry.
„Poisťovňa postupovala v zmysle zákona o verejnom obstarávaní a jednotlivé zákazky obstarala formou zákazky s nízkou hodnotou, aby bol termín začatia kampane splnený,“ hovorí Balážová.
Aj keď na každú zákazku oslovili tri agentúry, v každej uspela Infiniti Media. Podľa poisťovne splnila kritériá a ponúkla najnižšiu cenu. Ponuky ostatných agentúr odmietli zverejniť.
Aj Kováč z Infiniti Media tvrdí, že vopred nebolo nič dohodnuté. Agentúra má podľa neho 13-ročné skúsenosti a množstvo referencií.
Analytik: Obišli zákon
Šéf Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš si myslí, že rozdelením kampane na päť zmlúv poisťovňa mohla obísť zákon.
„Že nie je prichystaná legislatíva o zavedení jednej
poisťovne, to nie je zákonný dôvod,“ hovorí. „Nie je to žiadna neočakávaná časová tieseň, legislatíva sa bežne prijíma postupne a oneskorene.“
Šípoš spochybňuje aj zmysel kampane.
„Neviem, či má míňanie na kampaň opodstatnenie v čase, keď ju za poisťovňu robia premiér a vláda, ktorí opakovane tvrdia, že súkromné poisťovne z trhu čoskoro vytlačia, a teda ľudí rovno odrádzajú od prípadného prechodu zo štátnej do súkromných poisťovní.“
So štátnymi peniazmi robia častejšie
Infiniti Media pracuje aj za občianske združenie Zober loptu, nie drogy, ktoré podporuje Tipos.
BRATISLAVA. Kampaň Všeobecnej zdravotnej poisťovne nie je prvou možnosťou pre Infiniti Media pracovať za štátne peniaze.
Reklamná agentúra už dlhšie spolupracuje s občianskym združením Zober loptu, nie drogy, ktoré podporujú vláda aj štátne firmy.
Infiniti Media zabezpečuje pre združenie mediálnu podporu. Získava peniaze od partnerov, ktoré potom používa na reklamnú kampaň a zviditeľnenie aktivít združenia. Časť peňazí mu priamo odvádza.
Takto v rokoch 2012 a 2013 agentúra napríklad získala dohromady 400-tisíc eur od štátnej Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy (SEPS).
Z prevažnej väčšiny financovala výrobu šotov, inzerátov a nákup mediálneho priestoru. Združenie priamo získalo asi 140-tisíc eur.
Logo a názov SEPS sa na oplátku objavujú v reklamách v televízii či v rozhlase.
Hovoria, že nezarobia
Združenie Zober loptu, nie drogy podporuje aj štátny Tipos. Zmluvu síce uzatvoril priamo so združením, no aj tu časť z príspevku ide agentúre na reklamu.
Šéf Infiniti Media Ján Kováč tvrdí, že spolupráca so Zober loptu, nie drogy nie je zárobkovou činnosťou.
„Platíme všetky náklady na kampaň, občianske združenie sa na nákladoch za reklamu podieľa iba minimálne,“ hovorí.
Dotácia pre Jamiroquai
Ľudia prepojení s Infiniti Media sa spomínali aj v súvislosti s koncertom kapely Jamiroquai v januári v Košiciach.
Organizovala ho spoločnosť Best Services, ktorá sa do roku 2011 volala Infiniti Media Production.
Dovtedy na jej čele stál brat poslanca Smeru Ľudovít Demian, ktorý zároveň viedol aj Infiniti Media.
Z agentúr sa po roku 2011 oficiálne stiahol, no v roku 2012 ako člen správnej rady neziskovej organizácie, ktorá sa podieľa na projekte Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013, spolurozhodoval o dotácii pre tento koncert.
Agentúra Best Service, ktorú Demian len rok predtým viedol a bol jej spolumajiteľom, dostala približne 250-tisíc eur.
Do rady neziskovej organizácie ho zvolilo zastupiteľstvo na návrh vedenia mesta a primátora Richarda Rašiho zo Smeru.

Beata
Balogová
