SME

Krajcera vyšiel jeden hlas jedenásť eur (výdavky na kampane)

Kandidáti na župana vravia, že si časť kampane platia zo svojho. Môže to byť ročný plat.

(Zdroj: SME ­ TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. V troch krajoch sa župné voľby skončili, v piatich sa o novom županovi rozhodne až budúcu sobotu. Kandidáti na župana však už teraz rátajú, koľko ich predvolebná kampaň bude stáť.

Aj tí, ktorí ešte mobilizujú voličov pred druhým kolom, už totiž veľké sumy do nových bilbordov neinvestujú. Spoliehajú sa na plochy, ktoré nakúpili doteraz, často ich len prelepia novými sloganmi.

Denník SME zisťoval, koľko doteraz do svojej propagácie investovali najúspešnejší kandidáti.

Bilbordy kandidátov na župana

V Bratislave vyše stotisíc

Výdavky
Kandidáti

Bratislavský kraj

  • Pavol Frešo (48,4 %) - 100-­tisíc eur
  • Monika Flašíková Beňová (24,1 %) -do 200-­tisíc eur
  • Daniel Krajcer (13,56 %) - 184-­tisíc eur

Trnavský kraj

  • Tibor Mikuš (40,04 %) - 21­tisíc eur + 1-­tisíc eur
  • József Berényi (18,33 %) - 12-­tisíc eur + 8-­tisíc eur
  • Ivan Uhliarik (18,26 %) - 48­-tisíc eur

Nitriansky kraj

  • Milan Belica (46,87 %) - 30-­tisíc eur
  • Tomáš Galbavý (37,34 %) - do 35­tisíc eur

Trenčiansky kraj

  • Jaroslav Baška (53,45 %) - nedal info, je v zahraničí
  • Jozef Lohyňa (19,68 %) - 41-­tisíc eur

Banskobystrický kraj

  • Vladimír Maňka (49,47 %) - zatiaľ nevie, nemá bilbordy
  • Marián Kotleba (21,30 %) - nereagoval na e­mail
  • Ľudovít Kaník (15,07 %) - nepresiahne 100­-tisíc eur

Žilinský kraj

  • Juraj Blanár (54,01 %) - 48­tisíc
  • Miroslav Mikolášik (28,35 %) - 100­tisíc eur

Prešovský kraj

  • Peter Chudík (53,78 %) - 40­-tisíc eur
  • Ján Hudacký (30,27 %) - v štábe nemali zrátané

Košický kraj

  • Zdenko Trebuľa (48,57 %) - zverejnia po druhom kole
  • Rudolf Bauer (24,53 %) - nepodarilo sa skontaktovať.

Jednoznanačne najnákladnejšiu kampaň mali uchádzači o županské kreslo v Bratislavskom kraji.

Najviac plánovala minúť Monika Flašíková Beňová (Smer). Priznala, že ju reklama pred prvým a druhým kolom vyjde spolu do 200­-tisíc eur.

Flašíková Beňová pred časom v rozhovore pre SME povedala, že si kampaň zaplatí zo svojho. „Neberiem si úver, mám vlastné peniaze, ktoré som si zarobila,“ vysvetľovala. „Nedostala som ich od Fedora Flašíka.“

Podobnú sumu ako kandidátka Smeru zverejnil na internete volebný štáb Daniela Krajcera (Nova). Aj keď získal len 14 percent hlasov a skončil tretí, v nákladoch na kampaň sa radí na prvé priečky. Vyšla ho na 184-­tisíc eur.

Asi 30­-tisíc si Krajcer zaplatil zo svojho, zvyšok mu financoval jeho stranícky kolega Juraj Miškov, ktorý v minulosti podnikal a vlastnil známu reklamnú agentúru.

Najlacnejšiu kampaň mal podľa vlastných slov Pavol Frešo (SDKÚ), ktorý získal suverénne najviac hlasov. Pre Nový Čas povedal, že ho doteraz vyšla na niečo vyše 100-­tisíc eur.

V krajoch boli šetrnejší

V ostatných častiach Slovenska boli kandidáti šetrnejší. No aj tu sa našli výnimky. Ľudovít Kaník (SDKÚ), ktorý začal voličov v banskobystrickej župe presviedčať niekoľko mesiacov pred voľbami, dal na kampaň asi toľko ako Frešo.

„Financie pochádzali prevažne z mojich vlastných prostriedkov a príspevkov darcov,“ odpovedal bez toho, aby o svojich sponzoroch napísal niečo bližšie.

Kaník vo voľbách prepadol, získal iba 15 percent. V Banskej Bystrici zvíťazil Vladimír Maňka so ziskom takmer 50 percent hlasov. Súčasný župan bilbordy nenakupoval, peniaze minul na občasné inzeráty v regionálnych novinách či darčeky pre detské domovy, ktoré navštevoval. Presnú sumu zatiaľ nepozná, rátať bude po druhom kole.

Okolo stotisíc eur musel na to, aby vo voľbách získal necelých 30 percent, dať aj europoslanec Miroslav Mikolášik (KDH).

Pätinu zaplatila strana. „Zvyšok boli moje dlhodobé osobné úspory a príspevky od sympatizantov,“ dodal Mikolášik, ktorý môže ako europoslanec zarobiť viac ako 6-­tisíc eur čistého. K tomu má ešte právo na náhrady, ktoré sú v tisíckach eur.

Nasporili si

Len málo kandidátov prezrádza, koľko peňazí na kampaň získali od sponzorov. Príspevky od darcov však podľa nich tvoria len zlomok ich rozpočtu.

Tomáš Galbavý kandiduje s podporou pravice v Nitrianskom kraji. Hovorí, že bol celý život aktívny a „nejaké peniaze má“ a podporila ho aj rodina. Kampaň ho vyjde maximálne na 35-­tisíc eur.

„V tejto chvíli nerozmýšľam nad tým, čo to spraví s mojím rodinným rozpočtom,“ vraví. „Budem musieť tú dieru zaplátať opäť len čestnou a poctivou prácou. Mám živnosť, venujem sa poradenstvu či prenájmom.“

Podobne ako Mikolášikovi, niektorým kandidátom prispela strana, ktorej sú členmi. Vládny Smer poslal do každého regiónu 33-­tisíc eur, o ktoré sa museli podeliť kandidáti na župana aj poslancov.

Milanovi Belicovi v Nitre sa z nich ušlo 15-­tisíc, Petrovi Chudíkovi v Prešove 1-­tisíc.

Juraj Štaffa z volebného štábu trnavského kandidáta Tibora Mikuša tvrdí, že si súčasný župan kampaň financuje sám. Jeho plat sa pohybuje okolo troch tisíc eur, podľa priznaných nákladov by si na ňu musel odložiť desať mesačných platov.

Zákon na peniaze nemyslí

Zákon o voľbách do samosprávnych krajov sa financovaním predvolebnej kampane nezaoberá. Kandidáti nemajú stanovený žiadny limit, nemusia ani zverejňovať zoznam všetkých sponzorov.

Či sa náklady na kampane, ktoré kandidáti priznali, nelíšia od skutočných čísel, nejde overiť. Spoločnosť TNS, ktorá monitoruje reklamné výdavky, politické kampane nesleduje. Navyše, je zložité monitorovať inzeráty v regionálnych novinách či výdavky na letáky do schránok.

„Údaje, ktoré máme k dispozícii, nepokrývajú všetky médiá, ktoré mohli kandidáti v župných voľbách využiť,“ odpovedala Jana Tibenská z TNS.

Koľko stál hlas kandidátov na župana?

Bratislavský kraj

  • Pavol Frešo 1,70 eura
  • Monika Flašíková-Beňová 6,90 eura
  • Daniel Krajcer 11,40 eura

Trnavský kraj

  • Tibor Mikuš 1 euro
  • József Berényi 1,40 eura
  • Ivan Uhliarik 3,40 eura

Trenčiansky kraj

  • Jaroslav Baška (je v zahraničí, nepodarilo sa s ním spojiť)
  • Jozef Lohyňa 2,50 eura

Nitriansky kraj

  • Milan Belica 0,60 eura
  • Tomáš Galbavý 0,90 eura
  • Peter Oremus 1,00 euro

Žilinský kraj

  • Juraj Blanár 0,80 eura
  • Miroslav Mikolášik 3 eurá

Banskobystrický kraj

  • Vladimír Maňka (nemá zrátané náklady na kampaň)
  • Marian Kotleba (nereagoval na e-mail)
  • Ľudovít Kaník 5,40 eura

Prešovský kraj

  • Peter Chudík 0,60 eura
  • Ján Hudacký (nemá zrátané náklady na kampaň)

Košický kraj

  • Zdenko Trebuľa (náklady zverejnia po 2. kole)
  • Rudolf Bauer (nepodarilo sa s ním spojiť)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 659
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 573
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 093
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu