BRATISLAVA. Volebný tím Andreja Kisku mal pred druhým kolom prezidentských volieb v rukách prieskum, ktorý predpovedal víťazstvo ich kandidáta takmer na desatiny percenta tak, ako aj dopadol.
Fico v ňom mal 40,1 percenta a Kiska 59,9 percenta. Výsledok volieb bol 40,6 ku 59,4 percenta.
Kiskov tím však prieskum nezverejnil. Brať prieskumy s rezervou či až podozrievaním je na Slovensku bežné, v tomto prípade však nešlo o to, že by neverili agentúre Focus, ktorá ho robila.
Opatrní boli po skúsenostiach z prvého kola, keď boli prieskumy agentúr v prípade Roberta Fica a Radoslava Procházku posunuté oproti realite prvého kola aj o desať percent.
Posuny v poslednej chvíli
„Vedomí si voličských pohybov v poslednej chvíli, sme sa rozhodli prieskum nezverejniť, aby sme nemobilizovali voličov Roberta Fica a nevyvolali u časti voličov Andreja Kisku pocit, že už je to v suchu,“ vysvetľuje šéf Kiskovho volebného tímu Rado Baťo.
Prečo sa tak sondáže líšili od výsledku? Agentúry to vysvetľujú práve zmenami nálad tesne pred voľbami.
Šéf agentúry Focus Martin Slosiarik hovorí, že až štvrtina ľudí, ktorí chceli voliť v prvom kole, nebola rozhodnutá ani pár dní pred hlasovaním.
Voliči pravicových a občianskych kandidátov mali veľký výber a v poslednej chvíli mohlo dôjsť k väčším presunom medzi nimi.
„Andrej Kiska, ale aj Rado Procházka a Milan Kňažko boli noví s nestabilnou podporou,“ vraví Baťo.