Obchádzanie obstarávania môže viesť k viacnásobnému predraženiu, vraví autor štúdie IVAN KUHN z Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika. Pôsobí aj ako miestny politik za OKS v Rožňave.
70 tendrov, jeden víťaz. Smer odporučil firmu, starostovia poslúchliČítajte
Porovnávali ste 111 projektov 36 samospráv z rokov 2008 až 2011. Prečo práve z tohto obdobia?
„Išli sme po konkrétnych projektoch samospráv, ktoré boli realizované v rámci Regionálneho operačného programu v programovom období 2007 - 2013. Zaujímali nás verejné obstarávania tovarov, služieb a prác a tie prebiehali práve vtedy.“
Sústredili ste sa na verejné obstarávanie externého manažmentu. Prečo?
„Na začiatku som mal podozrenie, že niečo nie je v poriadku pri obstarávaní prác v rámci troch projektov. Ale na tieto podozrenia sa nám nepodarilo získať dôkazy. Natrafili sme však na zvláštnu zhodu okolností týkajúcu sa firmy, ktorá robila na všetkých troch projektoch externý manažment. Keď sme skúmali ďalšie desiatky projektov, zistili sme, že ich spája jedno – takmer vo všetkých prípadoch žiadosť o nenávratný finančný príspevok pripravila pre mestá a obce tá istá firma – Star EU. A potom akoby zázrakom vyhrala obstarávanie na externý manažment. Pričom zhruba polovicu tendrov robila pre samosprávy externá spoločnosť Tender Profit, ktorá je personálne prepojená s víťazom.“
Ako to fungovalo?
„Do verejného obstarávania boli pozvané vždy iba tri firmy, čo je minimum, ktoré požaduje zákon o verejnom obstarávaní. V tendroch figurovalo šesť spoločností, ktoré sa v desiatkach projektov dokola točili, pričom vyhrávala vždy tá istá.“
Ako si to vysvetľujete?