BRATISLAVA. Piatkové mimoriadne rokovanie Výboru Národnej rady SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ku kauze kompy cez Dunaj, zvolané opozičnými poslancami, sa neuskutočnilo. Výbor nebol uznášaniaschopný pre neúčasť členov za vládny Smer. Prítomných bolo len šesť opozičných členov výboru.
"Členovia tohto výboru za stranu Smer sa odmietajú podieľať na predvolebnej kampani poslanca (Igora) Matoviča, ktorý už v minulosti opakovane klamal a zavádzal," zdôvodnila neúčasť poslancov pred otvorením rokovania podpredsedníčka výboru Magda Košútová (Smer).
Minister životného prostredia Peter Žiga (Smer) podľa jej slov poslal do štátneho podniku Vodohospodárska výstavba (VV) kontrolu a požiadal o kontrolu aj Úrad pre verejné obstarávanie a Najvyšší kontrolný úrad.
"Pokiaľ nebudú známe výsledky tejto kontroly, nemá zmysel o tejto téme rokovať, pretože je to obyčajné politikárčenie," upozornila Košútová.
Milióny eur za kompu cez Dunaj idú blízko SmeruČítajte
Výsmech republike
S tým však nesúhlasili opoziční poslanci.
"Nemyslím si, že nie je o čom rokovať. V prvom rade by mal konať predseda vlády Robert Fico," vyhlásil Zsolt Simon (Most-Híd). Smer podľa neho nechráni občanov a záujmy Slovenska, ale jeho nominanti ho rozkrádajú.
"Vidíme to aj v rezorte životného prostredia. Cez predražené tendre nielen Pavol Paška a tzv. východoslovenská skupina tuneluje a rozkráda zdravotníctvo, ale Peter Žiga patriaci k tej istej košickej vetve robí v životnom prostredí to isté," tvrdí Simon.
To, že v dozornej rada Vodohospodárskej výstavby sedí šéf ministerskej kancelárie Petra Žigu je podľa Simona výsmechom celej republike. "Ministerskou kontrolou bude tak kontrolovať asi sám seba," upozornil opozičný poslanec.
Pozadie kompy je stále zahmlenéČítajte
Nevypovedateľná zmluva
Matovič spolu s blogerkou a poslankyňou zastupiteľstva bratislavského Starého Mesta Veronikou Remišovou a predsedom mimoparlamentnej strany NOVA Danielom Lipšicom v pondelok 9. novembra upozornili, že zmluva medzi VV a súkromnou firmou Ponton City je prakticky nevypovedateľná a údajný limit 25 miliónov eur v nej nie je uvedený.
Zvyšovanie ceny prepravy podľa ceny lodnej nafty môže zmluvu predražiť o ďalšie desiatky miliónov eur. Na prípad ešte minulý týždeň upozornil aj opozičný Most-Híd.
Cena prepravy za 15 rokov prevádzky kompy dosiahne podľa Matoviča a Remišovej 51,38 milióna eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH).
Cena je tak podľa nich o desiatky miliónov eur vyššia, ako bol limit vo verejnom obstarávaní na úrovni 25 miliónov eur bez DPH. Podvod podľa nich spočíva v cestovnom poriadku kompy, pretože v zmluve je uvedená frekvencia prepravy 19-krát denne. Od 1. júla 2015 však kompa začala premávať podľa iného cestovného poriadku s frekvenciou 35-krát denne, čo spôsobilo nárast ceny.