Bratislava 9. júna (TASR) - Informačnú kampaň zameranú na prevenciu obchodovania so ženami zo Slovenska dnes začala Medzinárodná organizácia pre migráciu (IOM). Sloganom "Informuj sa skôr, ako bude neskoro" chce verejnosť informovať o tomto fenoméne a o tom, ako sa nestať jeho obeťou.
Kampaň je zameraná na mladé ženy vo veku od 16 do 24, ktoré sa najčastejšie stávajú obeťou obchodovania s ľuďmi, informovala novinárov Zuzana Vatráľová z bratislavskej odbočky IOM. V spolupráci s Národným úradom práce pripravili sériu diskusných stretnutí na stredných školách a učilištiach. ,,Elektronické médiá odvysielajú televízny spot, informačné brožúrky budeme distribuovať na slovenských konzulárnych úradoch v zahraničí, na úradoch práce, na autobusových staniciach a radi by sme ich dodali aj priamo do liniek smerujúcich do zahraničia," podotkla.
Na telefónnom čísle Pomoci obetiam násilia 0850 11 321 sa záujemcovia počas pracovných dní v čase od 9.00 do 21.00 h a cez víkend od 12.00 do 18.00 h dozvedia, ako sa pripraviť na možnú prácu v zahraničí. Linka tiež slúži mladým ženám, ktoré sa už stali obeťou obchodovania a potrebujú pomoc.
Podľa tohtoročného výskumu IOM na vzorke 1035 žien obchodovanie s nežným pohlavím považuje za reálne 94 percent respondentiek, no až 51 percent je zároveň presvedčených, že sa nemôžu stať obeťou. O práci v zahraničí rozmýšľa 86,9 percenta opýtaných a iba 1,4 percenta žien je presvedčených, že by nikdy nešli pracovať do zahraničia. Z prác najviac preferujú opatrovanie detí (36,5 percenta), prácu využívajúcu kvalifikáciu (31) a prácu v hoteli a reštaurácii (25,8).
Na Slovensku polícia počas minulého roka zaznamenala 17 prípadov obchodovania s ľuďmi, v roku 2001 len šesť. O neustálom stúpajúcom trende obchodovania so ženami svedčí podľa Vatráľovej aj fakt, že za prvý polrok tohto roku je nahlásených už 11 prípadov.