Výročná správa o činnosti SIS za rok 2002 - III. časť

BRATISLAVA 19. júna (SITA) -


3. Spolupráca so štátnymi orgánmi SR a plnenie informačnej povinnosti SIS


SIS v roku 2002 poskytla príjemcom zo zákona celkovo 412 informácií (185 zahraničných, 152 bezpečnostných a 75 ekonomických). Príjemcami bola pozitívne hodnotená vierohodnosť a včasnosť väčšiny informácií.

V roku 2002 SIS spracovala nový typ informačného produktu – Ročenku zahraničnej spravodajskej komunity, ktorá mapovala vývoj najdôležitejších udalostí v spravodajskom sektore v roku 2001.

Slovenská informačná služba od roku 2001 udržiava oficiálne kontakty so všetkými ústrednými orgánmi štátnej správy. SIS spolupracuje aj s jednotlivými podriadenými zložkami ústredných štátnych orgánov a s rôznymi ďalšími inštitúciami a obchodnými spoločnosťami. V roku 2002 nadviazala SIS oficiálnu spoluprácu s Justičnou políciou, s Úradom finančnej polície, s Úradom pre štátnu službu a s Leteckým úradom.

Oficiálne kontakty medzi SIS a inými štátnymi orgánmi, organizáciami, úradmi a obchodnými spoločnosťami boli cenným zdrojom informácií pre plánovanie, usmerňovanie a vyhodnocovanie spravodajskej činnosti a pre výkon podporných činností SIS. Predmetom rokovaní SIS s týmito inštitúciami bola aj spolupráca pri tvorbe návrhov všeobecne záväzných právnych predpisov, pri vykonávaní bezpečnostných previerok, zabezpečovaní ochrany utajovaných skutočností, zabezpečovaní požiarnej ochrany a bezpečnosti pri výkone štátnej služby a spolupráca pri vyšetrovaní podozrení z trestnej činnosti.

K 31. 12. 2002 SIS oficiálne spolupracovala s nasledujúcimi inštitúciami:

Kancelária prezidenta SR; Úrad vlády SR; Národná rada SR; Osobitný kontrolný výbor NR SR; Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR; Ministerstvo financií SR; Ministerstvo hospodárstva SR; Ministerstvo kultúry SR; Ministerstvo obrany SR; Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR; Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku SR; Ministerstvo pôdohospodárstva SR; Ministerstvo spravodlivosti SR; Ministerstvo školstva SR; Ministerstvo vnútra SR; Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR; Ministerstvo zahraničných vecí SR; Ministerstvo zdravotníctva SR; Ministerstvo životného prostredia SR; Akadémia PZ; Bezpečnostný úrad MO SR; Colné riaditeľstvo SR; Data centrum; Dom zahraničných stykov; Dopravná polícia; Exportno-importná banka SR; Fond národného majetku SR; Justičná polícia; krajské a okresné úrady; krajské súdy; krajské a okresné prokuratúry; krajské a okresné riaditeľstvá PZ; Kriminalisticko-expertízny ústav; Letecký úrad; Migračný úrad; Najvyšší kontrolný úrad SR; Národná banka Slovenska; Národná protidrogová jednotka; Národný bezpečnostný úrad; Národný úrad práce; Nemocnica s poliklinikou MV SR; Prezídium PZ SR; Protimonopolný úrad SR; Slovenská akadémia vied; Slovenská správa ciest; Slovenský pozemkový fond; Sociálna poisťovňa; Spoločná zdravotná poisťovňa; Správa finančnej kontroly; Správa kriminálnej a finančnej polície; Správa štátnych hmotných rezerv SR; Stavebný úrad; Stredná odborná škola PZ Bratislava - Devínska Nová Ves; Stredná odborná škola PZ – Pezinok; Štatistický úrad SR; Štátny zdravotný ústav; Telekomunikačný úrad SR; Technická univerzita v Košiciach; Topografický ústav; Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach; Ústav pre vzťahy štátu a cirkvi; Ústavný súd SR; Ústredné daňové riaditeľstvo SR; Úrad geodézie, kartografie a katastra SR; Úrad hraničnej a cudzineckej polície; Úrad finančnej polície; Úrad jadrového dozoru SR; Úrad ochrany ústavných činiteľov a diplomatických misií; Úrad operatívnej techniky; Úrad organizovanej trestnej činnosti; Úrad požiarnej ochrany; Úrad pre finančný trh; Úrad pre štátnu službu; Úrad pre verejné obstarávanie; Vojenská akadémia Liptovský Mikuláš; Vojenská spravodajská služba; Vojenské obranné spravodajstvo; Zbor väzenskej a justičnej stráže; Železničná polícia SR.

SIS pri získavaní doplňujúcich informácií potrebných k analytickej činnosti oficiálne spolupracovala aj s predstaviteľmi 74 obchodných spoločností.

SIS sa tradične snaží o skvalitnenie svojej spravodajskej činnosti aj na základe spätnej väzby, t. j. získavaním podnetov od štátnych orgánov na zaslané informácie.

Pokračovala spolupráca SIS v rámci spravodajskej komunity (SIS, NBÚ, VSS a VOS). Činnosť SIS na úseku ochrany utajovaných skutočností, najmä výkonu bezpečnostných previerok, bola priebežne konzultovaná s Národným bezpečnostným úradom. Pri výmene skúseností a poznatkov prebiehala spolupráca s Vojenským obranným spravodajstvom a s Vojenskou spravodajskou službou, ako aj s príslušnými evidenčnými pracoviskami MV SR.

SIS mala v roku 2002 zastúpenie v stálej expertnej skupine pre posudzovanie žiadostí o udelenie licencií na dovoz a vývoz vojenského materiálu. Prizvanie SIS za člena uvedenej skupiny vyplýva z právomocí ministra hospodárstva vytvoriť takúto poradnú skupinu a zostaviť ju podľa vlastného uváženia.


4. Stanovisko k niektorým problémom týkajúcim sa aktuálneho diania v SIS


Slovenská informačná služba po voľbách v roku 1998 vykročila na dôslednú cestu vnútorných reforiem, vďaka ktorým sa jej podarilo revitalizovať renomé a postupne obnoviť stratenú dôveru na medzinárodnom poli. V priebehu posledných rokov sa SIS premenila na štandardnú a medzinárodne akceptovanú spravodajskú službu.

Služba spoločne s armádou a s políciou sú neoddeliteľnou súčasťou bezpečnostného systému SR. Otvorená u všetkých týchto zložiek naďalej ostala otázka prítomnosti bývalých príslušníkov ŠtB, ktorá z hľadiska dôveryhodnosti rezonovala síce sporadicky, ale najčastejšie v spojení so Slovenskou informačnou službou.

Zo súčasného počtu pracovníkov SIS je 12 percent bývalých príslušníkov ŠtB. K tomuto číslu SIS dospela po zavedení prísnych kritérií a dôslednom posudzovaní osobných materiálov.

Niektoré činnosti, resp. celé útvary, boli v minulosti delimitované z FMV na MV SR a v roku 1994 boli kompletne prevedené na SIS – vrátane materiálneho vybavenia a personálu. Postupné zmeny plynulo smerovali k stavu, kedy by sa služba stala plne funkčnou i bez bývalých príslušníkov ŠtB.

Po nástupe nového riaditeľa SIS sa prebiehajúci proces podstatne urýchlil. Ďalšie kroky v tejto oblasti by mala riešiť pripravovaná novelizácia zákona č. 241/2001 o ochrane utajovaných skutočností.

Nejde o samoúčelné rozhodnutie. Okrem snahy definitívne očistiť meno služby smeruje k pozdvihnutiu jej dôveryhodnosti v očiach občanov SR, ako aj zahraničných partnerov.

Pôsobenie bývalých príslušníkov ŠtB v službe bude onedlho korektne uzavretou historickou kapitolou.

Na prelome rokov 2002 – 2003 v médiách zarezonovala kauza odpočúvania podpredsedu NR SR Pavla Ruska. Nie je zatiaľ známy záverečný verdikt vyšetrovania. SIS poskytla a poskytne maximálnu súčinnosť, aby sa kauza objektívne vyšetrila a definitívne uzavrela.


Záver


SIS sa za desať rokov od svojho vzniku dostala do istej etapy rozvoja, prešla procesom mnohých zmien a hľadaním optimálneho modelu svojho fungovania. Tento proces nie je zďaleka zavŕšený a kontinuálne pokračuje ďalej.

Dnes je SIS akceptovanou súčasťou medzinárodnej spravodajskej komunity. Predovšetkým v súvislosti s približujúcim sa termínom začlenenia Slovenska do euroatlantických štruktúr, so zvýšenými nárokmi na službu a s potrebou zefektívnenia jej činnosti však bude nevyhnutné pristúpiť i k prehodnoteniu doterajšieho pôsobenia a postavenia SIS v rámci systému štátnych orgánov SR.

SIS je do istej miery stále spoločnosťou, vládou i ostatnými štátnymi zložkami vnímaná s istými predsudkami, ako ”nutné zlo”. Existujúca nedôvera pramení zo všeobecných pocitov neistoty vo vzťahu k tajným službám, najmä z asociácií s praktikami ŠtB pred rokom 1989 a zo straty renomé SIS v období rokov 1995 -

V čase, keď sa vzhľadom na ohrozenia teroristickými útokmi úlohy, kompetencie, rozpočty a početné stavy spravodajských služieb takmer na celom svete zvyšujú, na Slovensku vývoj v tejto oblasti stagnuje. Treba otvorene pripomenúť, že úroveň vybavenia SIS neumožňuje aktívne a komplexne pokryť všetky úlohy vyplývajúce zo Strategického zamerania jej činnosti.

Aktuálnym problémom je aj potreba prehodnotenia súčasných mechanizmov parlamentného dohľadu nad SIS. Služba sa v žiadnom prípade nebude brániť legislatívnym zmenám. Dôsledná kontrola práce SIS bude službe prospešná a v konečnom dôsledku povedie nielen k zvýšeniu jej dôveryhodnosti v slovenskej spoločnosti, ale aj k zvýšenej spoluzodpovednosti výkonnej a zákonodarnej moci za jej zabezpečenie a činnosť.

SIS vyzýva k zodpovednosti pri verejných vystúpeniach. Populistické, znevažujúce slová na adresu služby len sťažujú príchod nových nezaťažených ľudí, ktorí sú toľko žiadaní.

Bez podpory Národnej rady SR a štátnych orgánov sa potrebné reformy uskutočniť nepodarí. Iba lepšie pochopenie zložitej pozície, v ktorej príslušníci SIS plnia svoje úlohy, umožní prijímať zodpovedné rozhodnutia pri schvaľovaní štátneho rozpočtu, alebo pri prerokúvaní legislatívnych opatrení ovplyvňujúcich postavenie a činnosť Slovenskej informačnej služby.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 916
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 517
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 479
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 251
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 635
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 583
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 245
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 893
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 666
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 722

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

Vydali zatykač na ďalších takáčovcov, aj autora kriminálnych príbehov

U jedného z obvinených vydal sudca aj európsky a medzinárodný zatýkací rozkaz.

Exministri SNS z nástenkového tendra sa postavia pred súd

Termín pojednávania vytýčili na budúci týždeň.

Meteorológovia ani hygienici zvýšenú radiáciu nezaznamenali

Namerané hodnoty v niektorých európskych krajinách boli nízke, na hranici detekčného limitu.

Slovensko každoročne navýši výdavky na rozvojovú pomoc, hovorí Lajčák

Udržateľnosť projektov je podľa šéfa diplomacie v Južnom Sudáne veľmi nízka pre našu neprítomnosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop