I. polrok 2002 pre Osobitný kontrolný výbor NR SR na kontrolu činnosti SIS.
1. Stav, základné činnosti a kontrola SIS
1.1 Stav budovania SIS v personálnej oblasti
V priebehu roku 2002 sa skladba príslušníkov SIS podstatne nezmenila. Celková naplnenosť početných stavov SIS v priebehu roka oscilovala okolo 95 %. O prácu v SIS pretrváva vysoký záujem. Služba svoju personálnu politiku zakladá predovšetkým na perspektívnych mladých kádroch, ktoré nie sú poznamenané minulosťou. Uchádzači o prácu v SIS prechádzajú náročným procesom výberu. V roku 2002 uspelo celkovo 19 % žiadateľov o prijatie do SIS, výberovým konaním do operatívnych a do analytických útvarov prešlo len 12 % záujemcov.
Úspešní adepti po prijatí do SIS absolvujú kvalifikačné kurzy odbornej prípravy zamerané na zvládnutie profesie. Viaceré zo školení a kurzov SIS organizuje aj v spolupráci so zahraničnými partnerskými službami.
V SIS pôsobí 45,9 % vysokoškolsky vzdelaných osôb (vrátane bakalárskeho stupňa), oproti predošlému roku bol zaznamenaný mierny nárast (z úrovne 42,8 %).
V systéme interného vzdelávania sa v roku 2002 uskutočnilo 27 odborných spravodajských kurzov, ktorých sa zúčastnilo 188 príslušníkov SIS. Národný bezpečnostný úrad v uplynulom roku usporiadal školenie vybraných príslušníkov SIS o ochrane utajovaných skutočností. Došlo aj k špecializovanému preškoleniu príslušníkov, ktorí vykonávajú previerky personálnej a priemyselnej bezpečnosti. Svoju cudzojazyčnú spôsobilosť si v 13 študijných skupinách rozvíjalo 135 príslušníkov, 58 z nich úspešne absolvovalo skúšky z anglického jazyka podľa noriem STANAG 6001.
1.2 Stav materiálno-technického budovania a rozpočet SIS
Po starostlivom zvážení svojich reálnych potrieb a vychádzajúc z povinnosti zabezpečiť plnenie zákonom stanovených úloh požadovala Slovenská informačná služba na rok 2002 rozpočet v objeme 1 271 443 tis. Sk. Z toho 917 003 tis. Sk na bežné výdavky a 354 440 tis. Sk na kapitálové výdavky.
V priebehu roku boli uzneseniami vlády SR č. 455 a č. 883 schválené výdavky v objeme 140 000 tis. Sk na rozvoj technologickej infraštruktúry informačnej služby určenej na boj proti organizovanému zločinu a medzinárodnému terorizmu. Výdavky boli použité na zabezpečenie I. etapy projektu budovania informačných lógií kompatibilných s technológiami vyspelých partnerských štátov. Na komplexné dobudovanie technologickej infraštruktúry SIS bude v nasledujúcich rokoch nevyhnutné zabezpečiť ďalšie finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu.
1.3 Prostriedky, metódy a činnosti SIS
V priebehu roku bol otvorený jeden nový operačný projekt, ostatná činnosť SIS nadväzovala na existujúce operačné projekty schválené v predchádzajúcom období. Výsledky spravodajskej činnosti služba vedie v spravodajských spisoch. V roku 2002 bolo novootvorených 1539 spisov, z toho k operačným projektom bolo otvorených 1044 nových spisov. Manipulácia so spismi prebiehala podľa prísnych režimových opatrení zakotvených v interných predpisoch SIS, ktoré vychádzajú zo zákona č. 241/2001 Z. z o ochrane utajovaných skutočností.
Na základe súdnych povolení Slovenská informačná služba vykonala 611 prípadov použitia informačno-technických prostriedkov (ITP). V 168 prípadoch išlo o prípady, ktoré kontinuálne prechádzali z predchádzajúceho obdobia. 503 schválených žiadostí sa týkalo záznamu prevádzky mobilných liniek, v 108 prípadoch išlo o záznamy pevných liniek. V 34 nerealizovaných prípadoch SIS k použitiu ITP nezískala povolenie.
Slovenská informačná služba v roku 2002 ďalej rozširovala analytický monitoring informácií z domácich a vybraných zahraničných odkrytých prameňov.
1.4 Normotvorná činnosť SIS
V oblasti všeobecnej legislatívy služba pracovala najmä v rámci medzirezortného pripomienkového konania. Okrem toho právni experti SIS v medzirezortných tímoch aktívne prispievali k príprave zákonov, ktoré sa priamo týkali činnosti SIS alebo právneho postavenia a sociálneho zabezpečenia jej príslušníkov. Išlo najmä o návrhy zákona upravujúceho používanie ITP, zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, zákona o obchodovaní s vojenským materiálom a zákona o riešení krízových situácií nevojenského charakteru. V prípade poslaneckého návrhu zákona o podmienke spoľahlivosti pre prácu v tajných službách SIS – na základe písomnej požiadavky predsedu vlády SR – predložila tento návrh do medzirezortného pripomienkového konania a následne aj na rokovanie vlády SR. S tým súvisela aj osobná účasť riaditeľa SIS pri prerokovaní návrhu zákona v Legislatívnej rade vlády SR, vo vláde SR a v Osobitnom kontrolnom výbore NR SR na kontrolu činnosti SIS.
Interná normotvorba nadväzovala na všeobecne záväznú právnu úpravu ochrany utajovaných skutočností, bola zameraná na tvorbu interných predpisov upravujúcich spravodajskú činnosť a záležitosti týkajúce sa služobného pomeru príslušníkov SIS. V roku 2002 vo Vestníku SIS vyšlo 18 nariadení riaditeľa SIS a 2 vykonávacie pokyny riaditeľov sekcií SIS. Osobitným druhom interných predpisov boli rozkazy riaditeľa SIS, ktorými sa ukladali konkrétne úlohy funkcionárom a príslušníkom SIS. Išlo o 53 rozkazov zameraných na vzdelávanie, na výcvik a ďalšiu odbornú prípravu a na ochranu objektov SIS.
1.5 Spolupráca so spravodajskými službami iných štátov
V roku 2002 došlo k zintenzívneniu spolupráce s niektorými službami krajín NATO v súvislosti s úlohami v oblasti proliferácie, organizovaného zločinu a medzinárodného terorizmu, ako aj v oblasti ochrany utajovaných skutočností a bezpečnostných previerok. Formy spolupráce zahrňovali výmenu informácií, rokovania expertov k otázkam spoločného záujmu, účasť na seminároch, na inštruktážach a na školeniach organizovaných partnerskými službami vrátane napríklad spoločného operatívneho cvičenia služby členskej krajiny NATO v našom prostredí. Vrcholovou formou bilaterálnej spolupráce bola aktívna účasť na konkrétnych spoločných operáciách s partnerskými službami s úspešným zavŕšením, ktoré sú priaznivo hodnotené vedeniami týchto služieb. Vzhľadom na význam spolupráce v prístupovom procese pracuje od roku 2001 v Bruseli styčný dôstojník SIS pre NATO.
SIS v roku 2002 ako jedna z prvých spravodajských služieb krajín prizvaných do NATO začala pravidelne poskytovať aliancii hodnotenie rizík teroristických aktivít a analýzu vývoja bezpečnostnej situácie v štátoch bývalej Juhoslávie. Podkladové materiály SIS boli v Bruseli veľmi dobre hodnotené.
V rámci spolupráce s partnerskými službami SIS udržiavala priame kontakty s vybranými službami aj prostredníctvom styčných dôstojníkov SIS a s ostatnými službami prostredníctvom styčných dôstojníkov týchto krajín sídliacich v Bratislave, ako aj vo Viedni, v Prahe a v Budapešti.
SIS je členom Stredoeurópskej konferencie (MEC), ktorá združuje civilné a bezpečnostné služby viacerých západo- a stredoeurópskych krajín. MEC organizuje pravidelné pracovné stretnutia k závažným spoločným bezpečnostným problémom. V júni 2002 sa SIS zúčastnila na plenárnom zasadaní riaditeľov služieb MEC, kde sa zhodnotila doterajšia spolupráca a vytýčili úlohy na ďalšie obdobie.
1.6 Vnútorná kontrola
Vnútorná kontrola bola v roku 2002 zameraná predovšetkým na oblasť rozpočtového hospodárenia a na oblasť hospodárenia s majetkom SIS. Kontrola bola vykonávaná v rámci prešetrovania a poskytovania podkladov pre orgány činné v trestnom konaní, ktoré konali v prípadoch podozrení z trestnej činnosti z predchádzajúcich období. Išlo najmä o oslobodenie súčasných i bývalých príslušníkov SIS od povinnosti mlčanlivosti, o podanie informácií k príslušníkom SIS, resp. k činnosti SIS, ktorá súvisela s prešetrovanými skutkami.
Na základe plánu kontrolnej činnosti boli vykonané inšpekcie vedenia spravodajskej dokumentácie, spisovej služby, ochrany utajovaných skutočností, autoprevádzky a niektorých ďalších oblastí.
Ďalšou činnosťou na úseku kontroly bolo vytvorenie podmienok a predpokladov na výkon finančnej kontroly v podmienkach SIS v súlade so zákonom 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite. Bol vydaný nový interný predpis upravujúci finančnú kontrolu v podmienkach SIS.