Košice 22. júna (TASR) - Celé dva dni pracovali špecialisti z firmy Jefta SOS Truck Slovakia, kým vytiahli všetky časti havarovaného bieloruského kamióna, ktorý sa koncom mája zrútil z obávaného stúpania Soroška v Rožňavskom okrese do 200 metrov hlbokej rokliny. Pre TASR to dnes povedal konateľ spoločnosti Marián Ürge.
Špecialisti s horolezeckým výcvikom a vybavení mechanizmami s navijakmi, ktoré predstavujú vo svete špičkovú a unikátnu technológiu, začali s prácami v sobotu o 9. hodine a sčasti pracovali aj počas noci. Najviac im dal zabrať viac ako 10 ton vážiaci podvozok ťahača a návesu, ktorého jedna časť bola po páde z výšky úplne zarytá do zeme.
Podľa Ürgeho vo vraku kamióna zostala neporušená palivová nádrž, v ktorej bolo 100 litrov nafty. "Podarilo sa nám ju prečerpať bez toho, aby do okolitého prírodného prostredia uniklo čo len jedno deci," zdôraznil. Pri akcii, ktorá bola fyzicky i psychicky veľmi náročná a vyčerpávajúca, sa našťastie nik nezranil a nedošlo ani k poškodeniu blízkej železničnej trate s rozvodom vysokého napätia.
Po vytiahnutí samotného vraku venovali pracovníci firmy niekoľko hodín odpratávaniu "posledných stôp" po zrútenom kamióne a následnému čisteniu terénu.
Pokyny na vytiahnutie vraku vydali orgány Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP), pretože podľa zistení pracovníkov košického inšpektorátu ochrany vôd SIŽP hrozilo nebezpečenstvo znečistenia okolia naftou a olejom, ktoré mohli vytiecť z kamióna. Vrak sa totiž nachádzal len niekoľko sto metrov od vodného zdroja Eveteš v Národnom parku Slovenský kras (NaPaSK) a v bezprostrednej blízkosti národnej kultúrnej pamiatky Hrušovská jaskyňa.
Bieloruský vodič havaroval na Soroške 28. mája, keď riadil kamión s návesom naloženým kúpeľňovými vaňami v smere z Rožňavy do Košíc. Po tom, čo mu zlyhali brzdy, prešiel v ľavotočivej zákrute do protismeru, pričom zachytil v jeho smere idúci nákladný automobil Iveco. V protismere sa zrazil s automobilom Renault Premium a mal kolíziu s ďalšími dvoma vozidlami - Škoda Favorit a Škoda 120. Následne narazil do betónového oporného múru so zvodidlami, prerazil ho a zrútil sa do rokliny pod cestou. Pri páde z kabíny vypadol. Vrtuľník záchrannej služby ho s početnými ťažkými zraneniami previezol do košickej nemocnice, kde mu museli amputovať pravú nohu pod kolenom.