Košice 10. júla (TASR) - Plénum Ústavného súdu SR na svojom dnešnom neverejnom zasadnutí v celom rozsahu prijalo na ďalšie konanie návrh skupiny poslancov Národnej rady SR, zastúpenej Robertom Ficom, na posúdenie súladu zákona č. 138/2003 Z.z. s Ústavou SR a Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
Napadnutým zákonom sa od 1. júna tohto roku zmenili niektoré ustanovenia zákona o zdravotnej starostlivosti, zákona o Liečebnom poriadku a zákona o zdravotnom poistení. Novelizáciou bol zavedený pojem "služby súvisiace so zdravotnou starostlivosťou". Zmena spôsobila, že vymedzené služby v ambulantnej, ústavnej, lekárenskej starostlivosti a pri doprave do zdravotníckeho zariadenia boli vyňaté spod pôsobnosti článku 40 ústavy a teda prestali byť súčasťou práva na bezplatnú zdravotnú starostlivosť.
Podľa informácií predsedu pléna Jána Mazáka ÚS však nevyhovel návrhu poslancov na pozastavenie účinnosti napadnutých zákonných ustanovení. Dôvodom je, že "plénum nezistilo žiadne ústavne vymedzené dôvody na rozhodnutie o pozastavení účinnosti".
Plénum ÚS dnes rozhodlo aj o tom, že spája na spoločné prerokovanie návrh poslancov tzv. Ficovej skupiny s návrhom, ktorý 7. júla Ústavnému súdu doručila ďalšia poslanecká skupina zastúpená Jánom Cuperom. Ich návrh na začatie konania o súlade novely zákona o zdravotnom poistení s ústavou, ktorý ÚS dnes tiež prijal na ďalšie konanie, totiž s Ficovým návrhom vecne súvisí.
Skupina poslancov vedená Ficom predovšetkým namieta, že činnosti, ktoré zákonodarca "formálnou zmenou názvu" vyňal z bezplatnej zdravotnej starostlivosti, sú jej neoddeliteľnou súčasťou a mali by byť poskytované bezplatne. Parlament podľa nich konal s cieľom obísť ústavné právo občanov na bezplatnú zdravotnú starostlivosť. Navrhovatelia tvrdia, že napadnuté ustanovenia porušujú aj právo na ochranu zdravia, pretože občania už nemajú garantované právo na ochranu zdravia v primeranej kvalite.
Zákon č. 138/2003 Z.z. však zmenil aj zákon o Liečebnom poriadku a zákon o zdravotnom poistení. V týchto normách sú Ficovým návrhom namietané ustanovenia, ktorými je podľa poslancov umožnené siahnuť na vlastnícke práva obcí alebo vyšších územných celkov, ktoré pri decentralizácii verejnej správy získali kompetencie v oblasti zdravotnej starostlivosti. Za neústavnú v zákone o zdravotnom poistení považujú možnosť obmedziť rozsah poskytovanej bezplatnej zdravotnej starostlivosti na základe dohody medzi poisťovňou a zdravotníckym zariadením. Namietli aj ďalšie ustanovenie tohto zákona, ktorým sa podľa nich zdravotnícke zariadenia dostali do diskriminujúceho postavenia vo svojich obchodno-záväzkových vzťahoch. Ide o desaťnásobné zníženie výšky poplatku z omeškania, ktorý si môže uplatniť zdravotnícke zariadenie ako veriteľ voči svojmu najčastejšiemu dlžníkovi - zdravotnej poisťovni. Výška sankcie, ktorej úlohou bolo zabezpečiť úhradu vynaložených nákladov zdravotníckych zariadení od poisťovní, klesla z doterajších 0,1 percenta na 0,01 percenta. Predstavuje tak najnižšiu výšku poplatku z omeškania v platnom právnom poriadku SR.