o rozpor medzi budovaním dopravnej siete v kandidátskych krajinách a Európskou sústavou chránených území: NATURA 2000.
Pre Slovensko je podľa aktivistov najväčším ohrozením plánovaný kanál Dunaj-Odra-Labe. Výstavba by podľa nich poškodila prirodzený vodný režim rieky Morava a zničila unikátne prírodné bohatstvo Nivy Moravy, ktorá je jedným z posledných prirodzených záplavových území na Slovensku. Niva Moravy má význam aj pre ľudí. "Prečistí toľko vody, koľko by vyčistila čistiareň odpadových vôd pre viac ako 200 000 obyvateľov a zároveň je hniezdiskom a zimoviskom ohrozených vtáčích druhov," konštatuje Rastislav Rybanič zo Spoločnosti pre ochranu vtáctva.
Hoci kanál Dunaj-Odra-Labe nepatrí medzi prioritné projekty, ktoré EÚ podporí zo svojich fondov, MVO odporúčajú Európskej komisii, aby zhodnotila Transeurópsku dopravnú sieť a posúdila ekologické hrozby. Vyzvali ďalej európske inštitúcie a vlády členských krajín EÚ konať tak, aby neničili územia európskeho významu z hľadiska ochrany prírody. "Dopravná politika EÚ nesmie ísť na úkor environmentálnej," zdôrazňujú MVO.
Publikáciu o doprave a ochrane prírody vypracovali organizácie: Transport and Environment (Doprava a životné prostredie, WWF/ Daphne, BirdLife International/ Spoločnosť pre ochranu vtáctva, Priatelia zeme a CEE Banwatch Network.