é a zavádzajúce. A politici by mali byť demokraticky vybraní najlepší jednotlivci, prekračujúci ostatných profesionálnymi schopnosťami a morálnymi vlastnosťami.
Už niekoľko dekád vo vyspelých demokratických štátoch, a posledné roky už aj na Slovensku, riadia volebnú kampaň reklamné agentúry a určujú východiská pre maximalizácie „zisku“ v prieskumoch verejnej mienky medzi občanmi-spotrebiteľmi. Ťažko sa vzpriečiť tomu, čo určia za dôležité. Politické ovzdušie určujú slogany reklamných agentúr, často zameniteľné za slogany o výhodách práškovej polievky.
Nuž, politické strany sa riadia dobou. Na rozdiel od napríklad USA sú však naše kampane nevtipné a nepodnecujúce (niet potom divu, že Robert Fico niekedy vyzerá ako otrok Fedora Flašíka). Politika sa stáva niečím iným, ako sme si predstavovali, robí niečo iné, než čo hlása - nie úmyselne, skôr pod tlakom reality.
Politika je moderný biznis, kde ide o optimalizáciu nákladov, o maximalizáciu ziskov, o rozloženie rizika portfólia z investovaných prostriedkov, o vyjednávanie o cene. Politik je profesia ako každá iná - tesár, lekár, právnik, programátor. Politik je manažér, ktorý riadi štát a z neho vyplývajúce záležitosti. Musí disponovať určitými predpokladmi a vlastnosťami, ak chce uspieť v konkurenčnom boji. Politik by mal mať totiž vzťah k ľuďom, elementárne poznať ich záujmy a potreby, vedieť stručne vystihnúť možnosť riešenia, ovládať nastolené témy, byť pohotový a duchaplný, schopný osloviť aj jednoduchého človeka, ovplyvňovať iných, mať prirodzenú autoritu, byť vodcom, nebyť zakríknutý, váhavý.
Nezávidím politikom. Okrem toho, že sa musia orientovať v boji s konkurenciou - vo vydieraní, spreneverách, podrazoch, sprisahaneckých hrách, sama masa-ľud - sa správa iracionálne: reaguje citovo a necháva sa väčšinou viesť ako stádo oviec. Zvládnuť obidve činnosti je umenie. Je zrejmé, že postupom času sa musí prísť k jej úplnej profesionalizácii… a možno, že sa onedlho objaví aj prvá učebnica politiky ako profesie.
Predstavte si, že niekto, ak sa bude chcieť uchádzať o politickú kandidatúru, bude musieť mať za sebou príslušnú školu, či prejsť testom. Čo by taký test obsahoval? Napríklad najsprávnejšiu reakciu na nečakanú priamu otázku novinára v priamom televíznom prenose. Alebo ako sa zachovať, keď protivník vyvráti jeho argumenty, či obviní ho zo lži. Alebo zvolenie najsprávnejšej stratégie na presvedčenie cieľovej skupiny voličov. Na otázku, kto napríklad z dnešných politikov by vyšiel z takéhoto testu úspešne, si odpovedajte sami.
Žijeme v blahobyte, ale biznis si podmanil tiež duchovné hodnoty a veci verejné, a premenil ich na bežný tovar. Nemožno čakať, že ak sme pod vplyvom módy, rôznych rebríčkov, zbožšťovania aktuálnosti, účelovosti a dočasnosti bez ohľadu na vnútornú podstatu vecí, politika bude niečím iným, morálnejším, hodnotnejším.
Autor: IGOR DANIŠ(Autor je vysokoškolským odborným asistentom)

Beata
Balogová
