
Hoci v niektorých regiónoch samosprávy hrozia, že od 1. septembra nebudú mať na prevádzku škôl, a teda ich neotvoria, inde sa na začiatok roka horúčkovito chystajú. Do 1. septembra bude napríklad dokončená podstatná časť rekonštrukcie pamiatkovo chránenej budovy niekdajšieho Učiteľského ústavu v Spišskej Novej Vsi z roku 1871, súčasného Gymnázia na Školskej ulici. Stojí 47 miliónov korún a je to druhá najväčšia školská investičná akcia v pôsobnosti Košického vyššieho územného celku. Súčasťou rekonštrukcie, ktorej podstatnou časťou bolo kompletné odizolovanie základov budovy a obnova všetkých priestorov v suteréne, je nová plynová kotolňa, moderná kuchyňa školskej jedálne i prístavba malej telocvične. V upravených priestoroch sa našlo miesto aj na jednu novú učebňu a jazykovú triedu. FOTO TASR - SVATOPLUK PÍSECKÝ
BRATISLAVA – Koaličné strany ANO a KDH sa dostali do sporu o školský zákon a hrozí, že ANO ho vo vláde nepodporí. Návrh zákona o financovaní základných a stredných škôl by mal platiť od 1. januára 2004.
Spor je o tzv. vzdelávacie poukazy, ktoré navrhuje štátny tajomník ministerstva školstva František Tóth z ANO. Majú ich dostávať školy, v ktorých žiaci chodia do záujmových krúžkov a škola má na základe nich dostávať peniaze od štátu.
Minister Martin Fronc z KDH hovorí, že návrh „nie je taký, aby sa to dalo ekonomicky a rozumne urobiť a vyvolalo by to veľa problémov“.
Tóth tvrdí, že vykonávací predpis je pripravený správne a nesúhlasí, aby vzdelávacie poukazy ostali iba ako možnosť, o ktorej rozhodne minister.
Celý spor považuje Tóth za umelo vyvolaný, podľa neho je súčasťou „veľkého problému“ medzi KDH a ANO. „Politika je aj o tom, ako s úsmevom a otvorenou náručou kopať toho druhého. Povedia ‘áno, s tým súhlasíme‘, ale zároveň vytvoria vymyslenú prekážku.“
Tóth nesúhlasí ani s návrhom financovania škôl na základe počtu žiakov, ktorý má zo systému vynechať asi päť percent škôl a školských zariadení.
„Fronc navrhuje bočné spôsoby, ako pomôcť niektorým školám. Peniaze by rozdeľovali úradníci na ministerstve alebo na krajskom školskom úrade. To je však nebezpečné, lebo to môže ohroziť celý systém.“
Vláda sa má zákonom zaoberať už dnes. Ak vláda neprijme návrhy ANO, ministri za túto stranu sú pripravení zákon vetovať. „Potom sa tým bude musieť zaoberať koaličná rada. Tam poukážeme na koaličné tézy, ktoré o poukazoch hovoria,“ povedal Tóth.
Ak by ANO nezískala podporu ani v koaličnej rade, tak jej poslanci budú hľadať podporu v parlamente.
TOMÁŠ SZMRECSÁNYI
Podstata vzdelávacích poukazov
* Vzdelávací poukaz v hodnote 1000 korún dostane tá škola alebo zariadenie, na ktorej sa dieťa rozhodne navštevovať záujmový krúžok.
* Poukazy by sa mali distribuovať od 1. septembra 2004.
* Poskytovateľ mimoškolskej aktivity predloží poukazy zriaďovateľovi, ktorý mu mesačne vyplatí 100 korún.
* V praxi to znamená, že o tom, kam pôjdu peniaze rozhodnú rodičia detí.
* Zavedenie systému má stáť milión korún.
* V prvej etape by sa prostredníctvom poukazov rozdelilo okolo 120 miliónov korún. V nasledujúcich rokoch 360 miliónov korún ročne.
* Mimoškolské vzdelávanie pre 40 percent detí bolo v tomto roku podporené asi s 1,7 miliardy korún. (ts)
Nový model financovania škôl
* Financovanie škôl bude na základe počtu žiakov podľa normatívu.
* Peniaze dostanú školy prostredníctvom krajských školských úradov.
* Normatív na žiaka sa zvýši každoročne minimálne o mieru inflácie.
* Každý typ školy dostane rovnakú sumu na žiaka.
* Bude trojročné obdobie, keď školy dostanú aj garantované minimum.
* Malotriedky budú zvýhodnené.
* Budú zohľadnené klimatické podmienky školy a náročnosť odborov.
* Motivačný prvok – úspešnosť žiakov v súťažiach.
* Motivácia pri racionalizácii siete škôl – obce budú môcť spájať školy.
* Zriaďovatelia škôl, ktorí majú nad 5000 žiakov, dostanú peniaze na kapitálové výdavky. (ts)