Oboznámil sa s úsilím tisícok dobrovoľníkov, ktorí niekoľko rokov počas letných táborov zachraňujú túto významnú historickú a technickú pamiatku.
Návštevu Horehronia ukončil premiér jazdou vláčikom do Hronca. Prvú etapu svojho trojdňového pobytu zahŕňajúcom aj bývalé banské mestá Kremnica a Banská Štiavnica ukončí v kúpeľoch Kováčova v okrese Zvolen. Terajší pobyt v Banskobystrickom kraji je posledným zo série pracovných ciest nazvaných Modré leto. Týmto projektom chce predseda vlády propagovať turizmus a prezentovať kultúrne dedičstvo v jednotlivých regiónoch ako veľký potenciál Slovenska v rozšírenej Európskej únii.
Čiernohorská železnička zastavila svoju prevádzku v roku 1982 a podľa rozhodnutia vtedajšej vlády mala byť do roku 1985 úplne zlikvidovaná. Miestnym aktivistom sa ju však podarilo zapísať do Ústredného zoznamu kultúrnych pamiatok. V roku 1983 vznikla tradícia bezplatných pracovných táborov Stromu života na jej záchranu a obnovu prevádzky na nej. Novú prevádzku železničky slávnostne obnovili 1. mája 1992. V súčasnosti premáva sezónne od 1. mája do polovice septembra na dvanásť kilometrov dlhom zrekonštruovanom úseku z Hronca cez Čierny Balog do Vydrova.
Lesnú úzkokoľajovú železnicu z Hronca do Čierneho Balogu postavili v rokoch 1908 a 1909. Slúžila prevažne na zvoz dreva. Postupne k nej pristavovali ďalšie vetvy do dolín povodia Čierneho Hrona. Ich celková dĺžka dosiahla takmer 132 kilometrov.