Bratislava 17. septembra (TASR) - Nezávislý poslanec NR SR Peter Tatár dnes opakovane upozornil, že vládne návrhy zákonov o kompetenciách, majetku samospráv a o rozpočtových pravidlách nie sú v súlade s Nižňanského koncepciou reformy verejnej správy.
Podľa Občianskeho konzervatívneho spoločenstva (OKS) sú štyri okruhy rozdielov medzi koncepciou a vládnymi návrhmi. Zásadný rozdiel je v počte kompetencií, ktoré navrhol na samosprávy preniesť Nižňanský. Napríklad právomoci zriaďovať a spravovať nemocnice tretieho typu a špeciálne školy sa vo vládnych návrhoch vôbec nepresúvajú, tvrdí poslanec Tatár. Ďalší rozdiel oproti koncepcii je v tom, že až 92 percent kompetencií je prenesených, hoci koncepcia predpokladala približne rovnaký počet originálnych a prenesených právomocí. OKS má tiež výhrady k tomu, že koncepcia predpokladá rozdelenie verejnej moci, podľa vládnych návrhov by však mal o všetkom v konečnom dôsledku rozhodovať štát, a to prostredníctvom centralizovaného štátneho rozpočtu a vďaka tomu, že centrálnym orgánom ostane schvaľovacia a rozhodovacia právomoc. V rozpore s koncepciou je nakoniec aj dvojročný časový sklz, keďže sa účinnosť viacerých opatrení odkladá na roky 2003 a 2004, aj keď by mohli podľa Tatára začať mnohé platiť už od konca roku 2002.
Tatár má rovnako výhrady voči spôsobu financovania, ktorý sa má podľa koncepcie preniesť na samosprávy. Ak sa totiž podľa neho deficitný a slabo kontrolovaný systém financovania len jednoducho prenesie z krajského úradu na samosprávny kraj a z okresného na obce a mestá, pričom sa zachovajú okresné a krajské úrady, nebude mať takýto spôsob decentralizácie žiadny efekt. "To je decentralizácia socializmu," vyhlásil Tatár s tým, že nestačí preniesť len kompetencie, ale treba zmeniť ich charakter a spôsob financovania z centrálneho štátneho rozpočtu.