Bratislava 26. septembra (TASR) - Hluk, ktorý v súčasnosti spôsobuje v Bratislave cestná, železničná a letecká doprava, bude napriek rastu dopravnej zaťaženosti klesať.
Ako na dnešnej tlačovej besede novinárov informovali zástupcovia environmentálneho ateliéru oddelenia územného plánovania magistrátu, hlučnosť sa v bratislavskej komunikačnej sieti, dosahujúcej 809 kilometrov, monitoruje na úsekoch v celkovej dĺžke 364 kilometrov. Podľa posledných meraní v roku 1993 zaznamenali až na 98 percentách meracích bodov hlučnosť nad 60 decibelov (dB). Podľa modelových výpočtov z roku 1995 bola na 69 percentách sledovaných úsekov prekročená prípustná hladina hluku.
Očakávaný pokles hlučnosti podľa pracovníka ateliéru Petra Gogu nastane v dôsledku sprísnenia ekologických noriem. To potvrdilo znižovanie hlučnosti nových typov automobilov. Kým v roku 1991 jeden osobný automobil počas jazdy zaťažil prostredie v priemere 77,9 decibelmi, v roku 2000 to bolo o 3,7 dB menej. Pri nákladných vozidlách to bolo v roku 1991 85,4 dB a o deväť rokov neskôr menej o 5,2 dB.
Z 90 kilometrov železničných tratí na území mesta prekračuje hlučnosť na 29 kilometroch povolené normy. Podľa západoeurópskych výskumov však hluk z tejto dopravy v porovnaní s cestným vnímajú obyvatelia priaznivejšie.
Hlučnosť bratislavského letiska je o 9 dB nižšia, ako pripúšťajú normy. Tie z roku 1993 rátali so 440 pohybmi lietadiel za deň. Súčasná intenzita prevádzky je 20 až 60 pohybov. Po očakávanej konjunktúre bude aj v tomto druhu dopravy hlučnosť klesať. Už budúci rok by mali byť prijaté nové emisné normy hluku v leteckej prevádzke.