Bratislava 8. decembra (TASR) - Po vstupe SR do Európskej únie sa lekári aj zdravotné sestry budú musieť naučiť správne komunikovať s pacientom. Pre TASR to uviedla klinická psychologička z Nemocnice MO SR Eva Heftyová, autorka časti publikácie Tvorba cien v súkromnej ambulancii, v ktorej sa venovala práve komunikácii lekára a zdravotnej sestry s pacientom.
V rozpore s ochranou identity pacienta by napríklad bolo, ak by sestra pred ostatnými vykrikovala cez chodbu čakárne pacienta jeho priezviskom či menom.
Heftyová poukázala na zaužívaný zvyk niektorých zdravotníckych pracovníkov chápať pacientov ako slabších jedincov, s ktorými môžu manipulovať. Optimálne je komunikovať na rovnakej úrovni.
Zdravotník si musí uvedomiť, že treba vzdávať úctu aj chorému, ktorý je voči nemu v horšej situácii. Nemal by zneužívať svoje postavenie a pacienta viac ponižovať, správať sa k nemu povýšenecky ako k podriadenému. Chorý pacient sa cíti menejcenný, oslabený. Je oveľa citlivejší a vnímavejší, preto by zdravotnícki pracovníci mali k nemu slušne pristupovať.
Podľa Heftyovej väčšia pozornosť komunikácii neznamená pre lekárov a sestry zvýšenie nákladov. Každý je schopný naučiť sa správne komunikovať. Pod komunikáciou sa pritom nerozumie iba to, čo človek hovorí, ale aj úprava a čistota prostredia, oblečenie, spôsob oznamovania pacientom príkazov či nariadení. Existuje veľa možností, ako v ambulancii skvalitniť komunikáciu s pacientom bez zvyšovania nákladov, povedala Heftyová.