budsmana Jana Španková, občania sa dnes môžu na ombudsmana a jeho právnikov obrátiť so svojím problémom až do 20:00, a to aj bez objednania. "Od rána až
doteraz nás navštívilo 45 ľudí, a chodia ďalší," informovala. Dodala, že dnešný dlhší pracovný čas kancelárie využilo aj mnoho ľudí z rôznych kútov Slovenska. Kancelária sa tak podľa nej snaží vyjsť v ústrety aj ľuďom mimo Bratislavy, ktorí by si inak museli na návštevu ombudsmana zobrať dovolenku. Na chodbách pred kanceláriami stáli ľudia až z Prešova či Sečoviec.
Najčastejšie sa ľudia na kanceláriu ombudsmana obracajú so sťažnosťami na prieťahy v súdnom konaní. "V tomto smere máme pri riešení ich podnetov takmer stopercentnú úspešnosť," informoval verejný ochranca práv Pavel Kandráč. Občanov často trápia aj problémy v sociálnej oblasti, ich podnety sa týkajú dôchodkov alebo sociálnych dávok. Kanceláriu navštívil pán, ktorému nechcú priznať invalidný dôchodok v Česku. Iná pani sa napríklad sťažuje na miestnu samosprávu, ktorá jej nechce vydať pozemok, čo jej patrí. Dôvodom, prečo ľudia využívajú služby ombudsmana je väčšinou nedostatok peňazí na právnikov.
Kancelária verejného ochrancu práv eviduje k dnešnému dňu 3 230 podnetov od občanov. "Z toho len tretinu sme oprávnení riešiť my," tvrdí Kandráč. Dodáva však, že ľudí, ktorých problémy ombudsman nemôže riešiť, neodbijú, ale snažia sa poskytnúť im právnu radu a usmerniť ich, kam sa môžu obrátiť. "Ľudia si častokrát neuvedomujú, že verejný ochranca práv môže konať len v oblasti základných ľudských práv," upozorňuje Kandráč.