Návrh, ktorý včera predložil do parlamentu jeho predseda Pavol Hrušovský, nemá podporu Dzurindovej SDKÚ a výhrady majú aj HZDS a Smer.
Sporný je text, podľa ktorého by parlament a tzv. výbor pre európske záležitosti prijímal záväzné stanoviská pre členov vlády. Tí by ich museli presadzovať v orgánoch Európskej únie.
Poslanec ústavnoprávneho výboru Peter Miššík z SDKÚ s tým nesúhlasí, pretože „parlament by na seba prevzal exekutívne funkcie, čo nie je dobré". Namiesto prijímania záväzných stanovísk sa prihovára za „odporúčania" pre členov vlády.
Miššík namieta aj to, že výbor pre európske záležitosti by sa musel schádzať vždy v piatok a cez víkend, aby minister mohol záväzné stanovisko nasledujúci týždeň presadzovať v Bruseli.
Bývalý vyjednávač s úniou Ján Figeľ z KDH Miššíkovi oponuje, že európske výbory väčšinou rokujú v piatok dve až tri hodiny a to „musí zvládnuť aj Slovensko".
Figeľ podporuje Hrušovského predstavu aj preto, lebo ho overila prax v rôznych typoch vlád. Ministri a vláda by podľa neho mali vedieť zvládnuť vzťahy s Bruselom aj s národným parlamentom, ak sú dostatočne profesionálni. „Za normálnych okolností, čo vláda a ministri požadujú a vedia zdôvodniť, to im parlament svojím súhlasom len posilní," povedal Figeľ.
Predsedníčka eurointegračného výboru parlamentu Monika Beňová zo Smeru si podobne ako Miššík myslí, že Hrušovského návrh len komplikuje situáciu. „Mrzí ma, že to pán Hrušovský vydáva za úžasný návrh, že parlament bude kontrolovať vládu." V skutočnosti si vláda podľa nej aj tak vo výboroch presadí, čo chce, lebo v nich má koaličnú väčšinu.
Časť politikov by bola za odloženie celého sporu, aby mohla prejsť novela ústavy. HZDS a Smer však prišli s ďalším sporným návrhom, aby sa novelou zriadili parlamentné vyšetrovacie výbory. Nie je však jasné, aké by mali mať kompetencie.
„Každá strana začala do novely pridávať svoje návrhy. Kam sa to dostaneme? Nám išlo o novelu ústavy v súvislosti s voľbami, lebo inak nebudú vykonateľné," hovorí Miššík z SDKÚ.
Ako sa má zmeniť ústava?
* Občania členských štátov Európskej únie s povolením na pobyt na území Slovenska budú mať právo voliť a byť volení do Európskeho parlamentu na území Slovenskej republiky.
* Navrhuje sa, aby funkcia poslanca národného parlamentu bola nezlučiteľná s funkciou poslanca v Európskom parlamente.
* Tak ako predseda parlamentu vyhlasuje voľby do národného parlamentu, voľby prezidenta a do orgánov samospráv, vyhlasoval by aj voľby do Európskeho parlamentu.
* Na prijatie stanoviska k rozhodnutiam Európskej únie bude potrebná najmenej nadpolovičná väčšina všetkých poslancov národného parlamentu.
* Rozhodnutia národného parlamentu by mali mať záväzný charakter pre člena vlády, ktorý bude Slovensko zastupovať v orgánoch únie.
* Parlament môže výkonom svojej pôsobnosti poveriť osobitný výbor - zatiaľ jeho oficiálny názov nie je známy, pracovne dostal označenie výbor pre európske záležitosti.
* Člen vlády sa môže od stanoviska parlamentu odchýliť len v nevyhnutnom prípade a so zreteľom na záujmy Slovenska. Ak sa člen vlády odchýli od tohto stanoviska, je povinný o tom bezodkladne informovať parlament a svoj postup odôvodniť. (sp)

Beata
Balogová
