SME

Úrady občana stále ignorujú

Január so sebou priniesol výrazné zmeny na úradoch miestnej štátnej správy. Ide o časti štátnej správy, ktoré sú k občanovi najbližšie a prichádza s nimi najčastejšie do priameho kontaktu. Dozvedáme sa však, že štát na podrobnosti tejto rozsiahlej zmeny

akosi pozabudol upozorniť občanov - na informáciách nie sú nahlásené zmeny telefónnych čísiel a nové adresy sme nenašli ani na internetových stránkach ministerstiev.

Bolo by ľahké zvaliť tento drobný nedostatok na reformnú preťaženosť ministerstiev či dovolenky v období sviatkov. Smutné však je, že ide o symptóm oveľa vážnejšieho problému, ktorý je evidentný na všetkých úrovniach správy vecí verejných: absolútneho nezáujmu o občana. Naša vláda a štátna správa totiž zďaleka nevníma službu občanovi ako svoju prvoradú povinnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už tretí rok analyzujeme a hodnotíme výročné správy štátnych inštitúcií. Keď sa pozrieme, ako definujú svoje úlohy v správach, zistíme, že „plnia úlohy na úseku štátnej správy v oblasti XY...", „realizujú kompetencie podľa zákona..." alebo „metodicky riadia a usmerňujú". Ani jedna z týchto inštitúcií však nevníma službu občanovi ako svoj cieľ alebo prioritu a nie je podľa kvality služieb občanom ani posudzovaná. Prakticky nikto sa neobťažuje používať službu občanom hoci aj ako prázdnu frázu, pretože z definície občanom neslúži.

Dôsledkom je, že stále chodíme na úrady v pozícii prosebníkov (alebo úplatkárov), samozrejme, len v úradné hodiny, ktoré sa začínajú i končia zbytočne skoro a len vo vybrané dni. Na daňových úradoch, polícii, katastri stojíme v dlhých radoch čerpajúc pol dňa dovolenky. Pripadá nám normálne, že jedno živnostenské oprávnenie sa vybavuje na štyroch rôznych úradoch. Zúfalo sa snažíme získať telefonicky nejaké informácie a všetci vieme, že v piatok popoludní je na úrady volať či chodiť zbytočné. Balíky zo zahraničia si chodíme vyzdvihnúť na vzdialenú colnicu, kým platbu cla zase osobne na iné miesto. Keď je k nám niekto na úrade milý, sme prekvapení a vďační a nosíme mu bonboniéru či kávu. Sme šokovaní, ak nám na jednom úrade vedia povedať, ako funguje druhý, lebo za normálnych okolností ich to vôbec nezaujíma. S výnimkou zopár otravných mimovládnych aktivistov sa na úradoch priveľa nevypytujeme, lebo vieme, že sa aj tak nič nedozvieme.

SkryťVypnúť reklamu

Je zaujímavé, že ani jedna politická strana ešte nepochopila, koľko bodov u občanov by mohla získať bojom za garanciu elementárnej slušnosti a vyššej efektívnosti na úradoch, ktoré si občania z daní platia. Heslá typu „Každý deň je stránkový", „Všetko vybavíte na jednom mieste" alebo „Nový pas bez čakania" by možno rezonovali u občanov oveľa viac ako mnohé ponúkané predvolebné abstraktné sľuby. Na širšiu zmenu nestačia lastovičky v podobe recepcií na policajných staniciach alebo internetovej stránky vlády. Je potrebné, aby tí, ktorí štátnu správu riadia, jasne deklarovali, že slušné zaobchádzanie a vychádzanie v ústrety občanom sú prioritou na všetkých úrovniach a vo všetkých situáciách.

Pre strany, žiaľ, bolo dôležitejšie a zaujímavejšie diskutovať o obsadení vedúcich miest nových úradov miestnymi straníckymi štruktúrami, lebo u nás už tradične úrad slúži v prvom rade tomu, kto ho drží, a nie tomu, kto naň chodí.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: ANDREJ SALNER(Autor pracuje v Inštitúte pre dobre spravovanú spoločnosť - SGI)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 865
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 064
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 237
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 885
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 924
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 640
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 643
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac 1 590
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V troch okresoch stále platí mimoriadna situácia.


TASR
Ilustračné foto.

Niektoré sú zatvorené, iné fungujú v obmedzenom režime.


SITA
Ilustračné foto.

Ústav pre kontrolu liečiv prijal 180 hlásení o nedostatkoch.


TASR

Odstraňujú škody po búrke.


SITA

Sportnet

Rozhodca na Wimbledone kontroloval oblečenie Ostapenkovej

Lotyšskú hráčku nahnevala kontrola oblečenia.


SITA
Ondrej Duda v drese Hellas Verona.

Lákali ho Španieli, Taliani. Čo rozhodlo?


Oliver Reiter v drese FC Košice.

Mladík chcel zmenu a vybral si Banskú Bystricu.


Giro d'Italia Women 2025 - 3. etapa: profil, trasa, mapa.

Pozrite si podrobný profil 3. etapy cyklistických pretekov Giro d'Italia Women 2025 - trasa, mapa, cieľ, dĺžka a všetky dôležité informácie.


SkryťZatvoriť reklamu