SME

Úrady občana stále ignorujú

Január so sebou priniesol výrazné zmeny na úradoch miestnej štátnej správy. Ide o časti štátnej správy, ktoré sú k občanovi najbližšie a prichádza s nimi najčastejšie do priameho kontaktu. Dozvedáme sa však, že štát na podrobnosti tejto rozsiahlej zmeny

akosi pozabudol upozorniť občanov - na informáciách nie sú nahlásené zmeny telefónnych čísiel a nové adresy sme nenašli ani na internetových stránkach ministerstiev.

Bolo by ľahké zvaliť tento drobný nedostatok na reformnú preťaženosť ministerstiev či dovolenky v období sviatkov. Smutné však je, že ide o symptóm oveľa vážnejšieho problému, ktorý je evidentný na všetkých úrovniach správy vecí verejných: absolútneho nezáujmu o občana. Naša vláda a štátna správa totiž zďaleka nevníma službu občanovi ako svoju prvoradú povinnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už tretí rok analyzujeme a hodnotíme výročné správy štátnych inštitúcií. Keď sa pozrieme, ako definujú svoje úlohy v správach, zistíme, že „plnia úlohy na úseku štátnej správy v oblasti XY...", „realizujú kompetencie podľa zákona..." alebo „metodicky riadia a usmerňujú". Ani jedna z týchto inštitúcií však nevníma službu občanovi ako svoj cieľ alebo prioritu a nie je podľa kvality služieb občanom ani posudzovaná. Prakticky nikto sa neobťažuje používať službu občanom hoci aj ako prázdnu frázu, pretože z definície občanom neslúži.

Dôsledkom je, že stále chodíme na úrady v pozícii prosebníkov (alebo úplatkárov), samozrejme, len v úradné hodiny, ktoré sa začínajú i končia zbytočne skoro a len vo vybrané dni. Na daňových úradoch, polícii, katastri stojíme v dlhých radoch čerpajúc pol dňa dovolenky. Pripadá nám normálne, že jedno živnostenské oprávnenie sa vybavuje na štyroch rôznych úradoch. Zúfalo sa snažíme získať telefonicky nejaké informácie a všetci vieme, že v piatok popoludní je na úrady volať či chodiť zbytočné. Balíky zo zahraničia si chodíme vyzdvihnúť na vzdialenú colnicu, kým platbu cla zase osobne na iné miesto. Keď je k nám niekto na úrade milý, sme prekvapení a vďační a nosíme mu bonboniéru či kávu. Sme šokovaní, ak nám na jednom úrade vedia povedať, ako funguje druhý, lebo za normálnych okolností ich to vôbec nezaujíma. S výnimkou zopár otravných mimovládnych aktivistov sa na úradoch priveľa nevypytujeme, lebo vieme, že sa aj tak nič nedozvieme.

SkryťVypnúť reklamu

Je zaujímavé, že ani jedna politická strana ešte nepochopila, koľko bodov u občanov by mohla získať bojom za garanciu elementárnej slušnosti a vyššej efektívnosti na úradoch, ktoré si občania z daní platia. Heslá typu „Každý deň je stránkový", „Všetko vybavíte na jednom mieste" alebo „Nový pas bez čakania" by možno rezonovali u občanov oveľa viac ako mnohé ponúkané predvolebné abstraktné sľuby. Na širšiu zmenu nestačia lastovičky v podobe recepcií na policajných staniciach alebo internetovej stránky vlády. Je potrebné, aby tí, ktorí štátnu správu riadia, jasne deklarovali, že slušné zaobchádzanie a vychádzanie v ústrety občanom sú prioritou na všetkých úrovniach a vo všetkých situáciách.

Pre strany, žiaľ, bolo dôležitejšie a zaujímavejšie diskutovať o obsadení vedúcich miest nových úradov miestnymi straníckymi štruktúrami, lebo u nás už tradične úrad slúži v prvom rade tomu, kto ho drží, a nie tomu, kto naň chodí.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: ANDREJ SALNER(Autor pracuje v Inštitúte pre dobre spravovanú spoločnosť - SGI)

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 383
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 852
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 220
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 629
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 322
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 081
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 731
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 460
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Branislav Konrád.

Na olympiáde v Pekingu prispel k zisku bronzových medailí.


TASR
Holger Rune vo finále turnaja ATP Barcelona 2025.

Na okruhu ATP má povesť zlého chlapca. V Barcelone oslavoval prvý turnajový triumf od roku 2023.


Denisa Veselá
Generálny manažér HC Slovan Bratislava Lukáš Havlíček.

Rozhovor s generálnym manažérom HC Slovan Bratislava.


Martin Turčin
Futbalisti Hamšík Academy Banská Bystrica.

Klub má finančné problémy.


SkryťZatvoriť reklamu