tohto rozhodovania vypovedá o spôsobe politického myslenia a o úrovni politickej kultúry.
Spôsob, akým boli navrhovaní kandidáti na prvého komisára - bez konzultácií s koaličnými stranami, o opozícii ani nehovoriac - bol viackrát predmetom politických komentárov. Logika, že najsilnejšia strana koalície s najväčšou zodpovednosťou za výsledky vládnutia má legitímne právo navrhovať svojho kandidáta na komisára, sa navyše medzitým naštrbila. Z SDKÚ odišlo sedem poslancov a zakladajú novú stranu, traja odišli z klubu ANO. Pomer síl vo vláde - SDKÚ plus ANO majú väčšinu o jeden hlas - už nezodpovedá pomeru síl v poslaneckom zázemí koalície. Preto by malo prevládnuť konsenzuálne myslenie a vzhľadom na nie nereálnu možnosť zmeny vlády ešte pred rokom 2006 a pravdepodobné zloženie vlády, ktorá vzíde z volieb, zohľadniť aj názory najsilnejšej opozičnej strany.
Veľkou šancou pre Slovensko bolo presadiť sa v Európskej komisii prostredníctvom silnej ženskej kandidátky. Pravica však nedokázala v ponovembrovom období vygenerovať takúto politickú osobnoť nežného pohlavia. Sociálnodemokraticky orientovaná Brigita Schmögnerová, za ktorou stoja reálne výsledky v ozdravovaní bankového sektoru a verejných financií ocenené Európskou komisiou (žije z nich aj dnešná vláda), zase nemá politické krytie v podobe parlamentnej strany. A tak táto najvyššie postavená Slovenka v medzinárodných štruktúrach v histórii svoje odborné renomé v európskych finančných kruhoch a široké politické kontakty nebude môcť využiť v Európskej komisii.
Diskusia o dvoch vládnych kandidátoch rieši otázku, či bude lepší politik a diplomat, alebo manažér nadnárodnej spoločnosti. Pri hľadaní odpovede treba posudzovať najmä schopnosť kandidátov vybudovať si neformálnu autoritu hĺbkou vzdelanosti, skúsenosťami, komunikačnou zdatnosťou a politickou dôveryhodnosťou - bude pre reálne ovplyvňovanie komisie kľúčová. A to tým skôr, že komisár z menšej krajiny sa nebude môcť spoliehať na jej geopolitickú či ekonomickú váhu. Okrem odborných vedomostí z verejného portfólia a manažérskych zručností preto komisár potrebuje aj diplomatické schopnosti a politickú skúsenosť. A to sa nedá získať v rýchlokurze. Stačí napríklad jedno nešťastné vystúpenie pred názorovo rôznorodým Európskym parlamentom, jedno nezohľadnenie reálnej politickej situácie pri prijímaní rozhodnutia a autorita môže byť nenávratne preč.
Preto odporúčania predsedu Európskej komisie Romana Prodiho, že komisárom by mal byť človek, ktorý má „primeranú politickú váhu", či komisára pre rozšírenie Güntera Verheugena, že kandidát by mal mať politické a profesionálne skúsenosti a nemal by byť nováčik, nemožno brať na ľahkú váhu. Európska komisia je nadnárodný orgán ekonomického, ale i politického spoločenstva krajín. Robia sa v nej náročné rozhodnutia, ktoré vyžadujú aj manažérsku zdatnosť, ale aj závažné politické kompromisy. A tu už skúsenosť z hospodárskeho života nestačí, je potrebná prax vo vysokej politike.
Význam a delikátnosť postavenia komisára vzrastie, ak by sa krízu, ktorá vznikla neschválením návrhu Zmluvy o ústave pre Európu, nepodarilo v dohľadnom čase vyriešiť, v platnosti by zostala iba zmluva z Nice a Francúzsko a Nemecko by presadili ideu dvojrýchlostnej Európy. V takom prípade by sa stala kľúčovou politická, nie technokratická zdatnosť slovenského člena Európskej komisie. To najhoršie, čo by sa Slovensku mohlo stať a čo by nedokázali vykompenzovať ani privilegované vzťahy s USA je, že by nebolo súčasťou tej rýchlejšie sa integrujúcej časti Európy a nedokázalo by ovplyvňovať jej vnútorné pravidlá. Z tohto hľadiska by nebola nepodstatná osobná politická pozícia slovenského komisára v Nemecku a Francúzsku.
V Európskej komisii sa robia náročné rozhodnutia, ktoré vyžadujú aj manažérsku zdatnosť, ale aj závažné politické kompromisy. A tu už skúsenosť z hospodárskeho života nestačí, je potrebná prax vo vysokej politike
Autor: PETER WEISS(Autor je pedagógom Fakulty medzinárodných vzťahov Ekonomickej univerzity, bol predsedom zahraničného výboru NR SR)

Beata
Balogová
