tiež zabezpečuje účinné nástroje spravodajského pôsobenia v boji s medzinárodným terorizmom.
Podľa nového zákona by riaditeľa Slovenskej informačnej služby na návrh vlády menoval prezident.
Zákon tiež taxatívne vymedzuje úlohy SIS, ktoré plní najmä pri výkone spravodajskej činnosti. Podľa predkladateľa vytvára efektívny mechanizmus zabraňujúci akémukoľvek zneužívaniu osobitných prostriedkov a oprávnení a vytvára predpoklady na účinné postihovanie možného protiprávneho konania príslušníkov tajných služieb.
Riaditeľov Vojenského obranného spravodajstva a Vojenskej spravodajskej služby bude podľa nového zákona, tak ako doteraz, ustanovovať do funkcií minister obrany. Vojenské obranné spravodajstvo (VOS) bude mať právomoc zabezpečovať spravodajskou činnosťou informácie o nežiaducom pôsobení spravodajských zložiek cudzej moci, ako aj informácie o terorizme a organizovanom zločine za podmienky, že ohrozuje obranyschopnosť štátu. Takouto konštrukciou sa zároveň vylúči súbeh pôsobností ostatných spravodajských služieb na tomto úseku. Vojenská spravodajská služba má zbierať informácie nevyhnutné pre obranu štátu, najmä zo zahraničia. Obe vojenské spravodajstvá by mali byť samostatnými rozpočtovými organizáciami zo zákona.
Zákon tiež rozširuje možnosti kontroly. Členovia osobitných kontrolných výborov budú mať oprávnenie vstupovať do objektov a zariadení vojenského spravodajstva. Zároveň budú musieť mať bezpečnostnú previerku na stupeň utajenia prísne tajné. Tajné služby budú musieť minimálne raz ročne predkladať NR SR správu o plnení úloh. Zákon rovnako ako pri predkladaní správy o stave používania informačno-technických prostriedkov podľa osobitného zákona ustanovuje možnosť uverejnenia obsahu správy v médiách pri zachovaní ochrany utajovaných skutočností.
V prípade schválenia nového zákona by boli spravodajské služby povinné pri použití informačno-technických prostriedkov oznámiť toto dotknutej osobe v desaťročnej lehote, ale iba v tom prípade, ak služby nezískajú informácie, ktoré chceli získať.
Do systému spravodajských prostriedkov, na ktorých použitie majú byť spravodajské služby oprávnené, sa okrem iného navrhuje včleniť agenta, ktorým je príslušník alebo osoba konajúca v prospech spravodajskej služby a ktorá na základe písomného príkazu sudcu prispieva k odhaľovaniu, zisťovaniu a usvedčovaniu páchateľov presne vymedzených trestných činov. Na použitie agenta v pôsobnosti spravodajských služieb sa navrhuje ustanoviť subsidiárnu pôsobnosť Trestného poriadku a podmienkou na jeho použitie je neúčinnosť iného spôsobu odhaľovania, zisťovania a usvedčovania páchateľov týchto trestných činov alebo prípad, keď je ich odhaľovanie, zisťovanie a usvedčovanie iným spôsobom podstatne sťažené.
Zákon upravuje aj spôsob preukazovania príslušnosti k SIS, VOS a VSS. Doterajšia právna úprava tiež nepozná inštitút zisťovania totožnosti osoby príslušníkom spravodajskej služby.