Bratislava 3. februára (TASR) - Rozmiestňovanie bilboardov a šírenie propagačných materiálov, prostredníctvom ktorých sa už niekoľko mesiacov zviditeľňujú viacerí záujemcovia o post hlavy štátu, nie je podľa právnikov v rozpore so zákonom, aj keď od neho nemá ďaleko.
Pripúšťajú, že zákon o spôsobe voľby prezidenta, podľa ktorého by sa predvolebná kampaň pred aprílovými voľbami mala začať až v druhej polovici marca, možno interpretovať účelovo.
Podľa právnika Tomáša Kamenca treba pri výklade zákona odlíšiť kampaň od klasickej politickej diskusie politikov s občanmi, ktorá je časovo neobmedzená. Za kampaň sa naopak považuje časovo presne vymedzená činnosť stany alebo hnutia v prospech voľby konkrétneho kandidáta, vrátane inzercie a reklamy v hromadných oznamovacích prostriedkoch, konštatoval pre TASR právnik Tomáš Kamenec. "A napríklad blahoželanie k novému roku nemožno považovať za činnosť v prospech voľby niektorého kandidáta," tvrdí.
Treba si podľa neho uvedomiť aj to, že adept na post hlavy štátu sa stáva prezidentským kandidátom až vtedy, keď návrh na jeho kandidatúru preskúma šéf parlamentu. "A v čase, keď sa začali niektorí uchádzači prezentovať napríklad na bilboardoch, ešte oficiálnymi kandidátmi neboli," spresnil.
Takýto výklad "kampane-nekampane", vďaka ktorému možno obísť príslušné ustanovenia zákona o spôsobe voľby prezidenta, pripúšťa aj nezávislý právnik Vladimír Pirošík. Zákon, ktorý to umožňuje, je však podľa neho "deravý ako rešeto". Upozorňuje, že ak možno účel zákona takto jednoducho obísť, zákon treba spresniť a sprísniť. Kamenec sa však obáva, že napísať zákon, ktorý striktne vymedzí, čo je kampaň a čo nie je, je "na hranici realizovateľnosti". "Komunikácia politických strán kandidátov s ľuďmi prebieha neustále, takže limitovať ich výskyt v médiách a obmedziť ho je takmer nemožné. A je otázne, či by to bolo na niečo dobré," zdôraznil. Pripomenul, že formulácia zákona, ktorá presne vymedzuje podmienky kampane, má zrovnoprávniť "bohatých kandidátov s chudobnými".
Zatiaľ čo podľa Pirošíka by bolo vhodné zákon o spôsobe voľby prezidenta v niektorých ustanoveniach precizovať, Kamenec zdôrazňuje niektoré jeho pozitívne stránky. Za veľký prínos považuje najmä fakt, že na predvolebnej kampani sa budú môcť zúčastniť aj súkromné elektronické médiá, čo napríklad v súčasnosti platný zákon o voľbách do Národnej rady neumožňuje.
Pirošíkovi okrem presnejšieho zadefinovania kampane v zákone chýba aj primeraný sankčný mechanizmus. Zákon totiž pozná iba jeden typ sankcie, a síce za prekročenie výdavkov na propagáciu, ktoré môžu dosiahnuť maximálne sumu štyri milióny korún. Kandidát, ktorý minie na svoju propagáciu viac peňazí, dostane podľa zákona pokutu vo výške desaťnásobku sumy, o ktorú limit prekročil. Spustenie kampane aj pred zákonom stanoveným termínom zákon síce zakazuje, ale nijako nepostihuje.