S) ovplyvňovali verejnú mienku prostredníctvom spolupracovníkov z médií. V zákone chcú jasne stanoviť, že osobou konajúcou v prospech informačnej služby nesmie byť vydavateľ periodickej tlače, prevádzkovateľ iného hromadného informačného prostriedku, šéfredaktor, redaktor, moderátor, zamestnanec alebo ich spolupracovník. Zároveň príslušníci spravodajských služieb by sa v prípade schválenia navrhovaných zmien nesmeli vydávať za novinárov.
Predkladatelia chcú tiež zakázať, aby príslušníci SIS alebo VS mohli zároveň pracovať ako príslušníci Policajného zboru, Železničnej polície alebo Zboru väzenskej a justičnej stráže a naopak. Príslušníci týchto zborov nebudú môcť ani spolupracovať so spravodajskými službami. V dôvodovej správe k zákonu sa podčiarkuje, že je potrebné zabrániť tomu, aby dochádzalo k zamieňaniu činnosti SIS s činnosťou iných ozbrojených bezpečnostných zborov.
Druhú novelu o SIS, ktorú pripravil poslanec Róbert Kaliňák (Smer), poslanci zamietli. Návrh okrem iného mal preniesť voľbu riaditeľa SIS z vlády do parlamentu. Podobný osud postihol aj šesť návrhov noviel zákonov od poslancov Branislava Opaterného a Ivana Šimka. Išlo o návrhy týkajúce sa novovzniknutých úradov špecializovanej štátnej správy. Ich cieľom je návrat k pôvodnému vládnemu návrhu, aby šéfov špecializovaných krajských a obvodných úradov menovali rezortní ministri na základe verejného výberového konania, a nie vláda. Posledný obdobný návrh Ivan Šimko stiahol.
sy;pr;zd