BRATISLAVA 4. októbra (SITA) - V týchto dňoch sa rozbieha kampaň Spoločnosti priateľov detských domovov Úsmev ako dar (SPDDD) pod názvom Domov pre úsmev. Jej cieľom je získať pozornosť verejnosti na už prebiehajúcu transformáciu detských domovov na domovy
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
rodinného typu. Ako agentúru SITA informovala manažérka marketingu SPDDD Denisa Sarköziová, kampaň bude mať podobu televíznych a rozhlasových spotov, inzerátov a bilbordov. Verejnosť chcú upútať symbolickým obrazom "strechy nad hlavou". Do kampane na pomoc "štátnym deťom" sa tradične zapoja aj známe osobnosti, jedným z nich je aj populárny herec Štefan Skrúcaný. Organizátori v budúcnosti rátajú aj s finančnou pomocou verejnosti. Detské domovy a transformáciu budú môcť už od novembra podporiť, ak si kúpia potraviny označené logom kampane - s červenou strieškou.
Náklady na transformáciu odhadli odborníci 600 miliónov korún. Internátna výchova nedokáže dieťa naplniť základnými ľudskými potrebami ako napríklad láska, čo však dokáže domov rodinného typu. Ten dieťaťu poskytne skutočné zázemie, miesto kam sa môže kedykoľvek vrátiť, povedala Sarköziová. Potvrdzujú to aj skúsenosti z troch už transformovaných domovov v obci Polomka, Šarišských Michaľanoch a Tisovci. Deti z týchto domovov sú neporovnateľne lepšie pripravené na samostatný život, ako deti z internátnych domovov. V rámci transformácie budú preškolení aj zamestnanci zariadení a je snaha zmeniť platnú legislatívu, tak aby bola presnejšie vymedzená úloha štátu pri poskytovaní pomoci týmto deťom.
V roku 2000 bolo v Slovenskej republike 87 detských domovov, v ktorých bolo umiestnených 3637 detí. V minulom roku bolo na Slovensku 57 profesionálnych rodín, čo je o 18 viac než v roku 1999. V roku 2000 zaevidovali 465 detí v adopcii, v pestúnskej starostlivosti je 2001 detí a 520 deťom poskytujú starostlivosť sociálni opatrovníci.