Žilina 7. februára (TASR) Posilnenie pozície spotrebiteľského hnutia je cieľom Občianskeho združenia OSA (Ochrana spotrebiteľa, agentúra) v Žiline, ktoré vyvíja snahy o zjednotenie spotrebiteľských organizácii na Slovensku.
Podľa Margity Palušovej z OZ OSA nie je u nás žiadna oficiálna inštitúcia, ktorá by zastrešovala celé spotrebiteľské hnutie. Formálne je u nás evidovaných množstvo spotrebiteľských organizácii, ale len 5-6 z nich je skutočne aktívnych. Jedna silná spotrebiteľská organizácia je pritom bežnou praxou v okolitých krajinách a je tiež podmienkou, aby spotrebiteľské hnutie získalo dostatočne silnú pozíciu a vážnosť. "Ide nám o to, že by sme chceli vytvoriť určitý systém, určitú spoluprácu, ktorá by fungovala hlavne voči štátnym orgánom, voči ministerstvu, voči zahraničiu, pretože ideme do EÚ, takže tam ozaj musíme vystupovať ako jednotný celok, oni nás vždy berú za jeden štát nejakého reprezentanta, takže my sa musíme konečne dohodnúť. Nedá sa nič robiť bez dohody, bez vzájomnej spolupráce to nepôjde ani v tom spotrebiteľskom hnutí," vysvetlila Palušová.
Jednotná spotrebiteľská organizácia by mala mať formu otvorenej únie. Jej členovia by si mali ponechať právnu subjektivitu a do únie pristupovať na základe zmluvy. Okrem spotrebiteľských organizácii by mali byť členmi únie aj nadácie, skúšobne a inštitúcie zaangažované v ochrane spotrebiteľa.