Most Márie Valérie čakal na obnovu viac ako 50 rokov
BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Premiér Mikuláš Dzurinda spolu s maďarským partnerom Viktorom Orbánom dnes slávnostne otvoria most cez Dunaj medzi slovenským Štúrovom a maďarským Ostrihomom. Slávnostnému prestrihnutiu pásky bude asistovať aj komisár pre r
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
ozšírenie Európskej únie (EÚ) Günter Verheugen. Most Márie Valérie čakal na obnovenie vyše 50 rokov. Stavba si vyžiadala viac ako 11 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Financovala ho prevažne EÚ, ktorá poskytla 10 miliónov eur a 1,6 milióna eur dali spoločne SR a MR. Most bude slúžiť pre chodcov a autá do 3,5 tony.
Otvorenie mosta takmer ohrozila dohoda o charaktere nového hraničného priechodu medzi Štúrovom a Ostrihomom, ktorú slovenský kabinet schválil na poslednú chvíľu v stredu večer. Zvolanie mimoriadneho rokovania vlády pre spomínanú dohodu prekvapilo aj ministrov. Štátny tajomník ministerstva financií Viliam Vaškovič uviedol, že jeho rezort dohodu nestihol pripraviť včas z technických dôvodov.
O spájaní Štúrova (niekdajšieho Parkanu) s Ostrihomom existuje zmienka už z roku 170 n.l. Na mieste, kde bol neskôr postavený most, sa prebrodili aj rímske légie. Ostrihom sa stal v roku 1075 kráľovským sídlom a obyvatelia na oboch stranách rieky postavili medzi oboma brehmi prievoz. Počas tureckej nadvlády sa podarilo vybudovať pontónový most, ktorý predstavoval nasledujúcich 100 rokov nové spojenie. Ďalšie storočia boli pre tento most skôr nešťastné - bol zničený, potom znovu zrekonštruovaný, v revolučných rokoch 1848-49 poškodený a spálený. V 19. storočí sa objavila požiadavka na vybudovanie železného mosta. V roku 1895 sa ju podarilo úspešne zrealizovať a slávnostne otvoriť ostrihomský most cez Dunaj, ktorý odvtedy niesol meno veľkokňažnej Márie Valérie, dcéry Františka Jozefa. V júli 1919 sa následkom náhodného výbuchu na parkanskej strane časť mosta zrútila do vody. Bol obnovený, ale v roku 1944 ho ustupujúca nemecká armáda zničila.
Myšlienka opätovnej obnovy mosta sa zrodila pri príležitosti 100. výročia uvedenia mosta Márie Valérie do prevádzky v deväťdesiatych rokoch 20. storočia. Vláda premiéra Dzurindu si stanovila za úlohu obnoviť zničený most a projekt jeho rekonštrukcie sa stal súčasťou jej programového vyhlásenia v roku 1998. Zmluvu medzi SR a MR o termíne a podmienkach obnovy podpísali v roku 1999. Cieľom projektu bolo spojiť mimoriadne atraktívne turistické územia oboch krajín a napomôcť rozvoju hospodárskych, kultúrnych a spoločenských aktivít medzi prihraničnými oblasťami Nitrianskeho kraja a maďarskou župou Komárom - Esztergom.