Bratislava 18. marca (TASR) - V piatok odštartuje jedenástka kandidátov na post hlavy štátu kampaň pred prezidentskými voľbami. Po prvý raz majú možnosť presviedčať voličov aj prostredníctvom súkromných elektronických médií. Kampaň potrvá 15 dní a skončí sa 1. apríla o 7.00 hod., teda 48 hodín pred začiatkom voľby.
Predvolebnú kampaň zákon definuje ako činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta. Súčasťou tejto činnosti môže byť inzercia, reklama v rozhlasovom a televíznom vysielaní, na billboardoch, plagátoch a iných nosičoch informácií. Kandidát na post hlavy štátu môže na svoju propagáciu počas kampane vynaložiť maximálne 4 milióny korún vrátane dane z pridanej hodnoty.
Predvolebné spoty v rámci platenej inzercie plánujú vysielať v čase od 19. marca do 30. marca iba dve televízie vysielajúce na Slovensku - súkromná televízia Markíza a spravodajská TA 3. V TV Markíza sa budú môcť kandidáti prezentovať každý pracovný deň v čase kampane v dvoch reklamných blokoch, a to o 16.55 a 18.53 h. Spravodajská TA 3 tiež vytvorí priestor pre vysielanie politickej reklamy kandidátov, svoje miesto bude mať pravdepodobne po odvysielaní spravodajského bloku vo vopred vymedzenom čase.
Slovenská televízia nebude vysielať spoty ani diskusné okrúhle stoly, čo kritizujú viacerí kandidáti. Celú predvolebnú prezidentskú kampaň umiestnila verejnoprávna televízia na Dvojku, kde sa budú môcť kandidáti prezentovať v 30-minútových rozhovoroch. Do predvolebnej kampane sa zapoja aj viaceré súkromné rozhlasové stanice.
Kampaň v Slovenskom rozhlase bude pozostávať zo šiestich dvojhodinových okrúhlych stolov za účasti štyroch kandidátov, ďalších 120 minút vyčlení verejnoprávny rozhlas na reklamné spoty. Každý z kandidátov dostane dvakrát 20 minút za okrúhlym stolom a desať minút na 30-sekundové spoty. Okrúhle stoly budú v dňoch 19., 23., 25., 26., 30. a 31. marca v čase od 10.00 do 12.00 h na okruhu Rádio Slovensko.
Súkromné aj verejnoprávne médiá môžu vysielať predvolebnú kampaň podľa rovnakých pravidiel - na kampaň môžu vyhradiť najviac po jednej hodine na kandidáta, najviac však desať hodín vysielacieho času. Kandidátom pritom musia zabezpečiť rovnaké podmienky. Vysielanie, ktoré je súčasťou kampane, musí byť zreteľne označené a oddelené od ostatných relácií. Každý kandidát musí mať podľa zákona zabezpečený rovnaký prístup k hromadným informačným prostriedkom.
Ak budú v čase kampane zverejnené o niektorom z kandidátov nepravdivé alebo skresľujúce informácie, musí dostať v zmysle zákona dotknutá strana v danom médiu priestor na reakciu, a to v rovnako hodnotnom čase, v akom odznela informácia, ktorá mu mala poškodiť. Podobne ako pri parlamentných voľbách aj počas prezidentských volieb je zakázané presviedčanie v prospech alebo neprospech voľby niektorého kandidáta v sídlach okrskových volebných komisií a v ich bezprostrednom okolí.
Počas 48-hodinového moratória pred začiatkom voľby nemôžu byť v rozhlasovom a televíznom vysielaní a v hromadných informačných prostriedkoch zverejňované "slovom, písmom, zvukom alebo obrazom" informácie o kandidátoch, a to ani v ich prospech, ani v ich neprospech. Výsledky prieskumov verejnej mienky sa nesmú zverejňovať v trojdňovej lehote pred voľbami, ani počas hlasovania.
V súvislosti s predvolebnou kampaňou sa už v uplynulých týždňoch vyskytli výhrady voči niektorým kandidátom, ktorí už majú v uliciach miest rozmiestnené billboardy. Aj Ústredná volebná komisia pre prezidentské voľby pripustila, že ich konanie nie je v súlade so zákonom o spôsobe voľby prezidenta. Dotknutí kandidáti sa bránia, že ide iba o ich prezentáciu na verejnosti.