SME

Na kampane od 100 000 do 4 miliónov korún

BRATISLAVA 27. marca (SITA) - Výška finančných prostriedkov, ktorú plánujú minúť v prezidentskej kampani jednotliví uchádzači o post hlavy štátu, sa výrazne odlišuje. Kandidáti, ktorí boli ochotní zverejniť ...

BRATISLAVA 27. marca (SITA) - Výška finančných prostriedkov, ktorú plánujú minúť v prezidentskej kampani jednotliví uchádzači o post hlavy štátu, sa výrazne odlišuje. Kandidáti, ktorí boli ochotní zverejniť spôsob financovania kampane tvrdia, že na ňu nepoužijú viac než zákonom povolené štyri milióny. Najmenej prostriedkov na kampaň plánuje minúť Július Kubík. Kampaň hradí z vlastných prostriedkov, a ako informoval agentúru SITA, nepredpokladá vyššie ako 100-tisícové náklady. Dvaja kandidáti - Eduard Kukan a Rudolf Schuster, pred skončením kampane nechceli uviesť ako ju majú financovanú a na čo konkrétne použili peniaze. Tak, ako to zákon ukladá, chcú tieto informácie poskytnúť až po kampani.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšiemu z horúcich kandidátov na post hlavy štátu Vladimírovi Mečiarovi hradí kampaň jeho materská Ľudová strana - HZDS. Podľa ústredného tajomníka strany Františka Blanárika to nebude určite viac ako štyri milióny korún. Na billboardy minuli viac než jeden milión korún. Ďalší milión stojí stranu reklama v komerčných televíziách TA3, JOJ a v Markíze. Reklama v printových médiách vyjde podľa Blanárika asi na 400 000 korún a približne 500 000 predstavujú náklady na plagáty.

Rozpočet kampane prezidentského kandidáta Ivana Gašparoviča je 2,6 milióna korún. Šéf jeho volebného tímu Ján Bílek uviedol, že tieto prostriedky použijú na billboardy, inzerciu v tlačených médiách a na iné organizačné výdavky. Zatiaľ zaplatili zálohovo jeden milión korún zo straníckych peňazí HZD. Ak sa objaví väčší sponzor kampane, sú pripravení podľa Bílka zverejniť ho.

SkryťVypnúť reklamu

Občiansky kandidát Martin Bútora použije od zverejnenia svojej kandidatúry až do samotného konca kampane maximálne 2,5 milióna korún. Ako informoval agentúru SITA, finančne jeho kandidatúru podporilo niekoľko desiatok individuálnych darcov a spoločností. Príspevky sa pohybovali v rozmedzí od 1000 do 300 000 korún. Väčšina z nich však bola nižšia ako 20 000 korún. Najväčší finančný vklad do kampane dal Bútora z rodinných úspor. Mená ľudí, ktorí mu prispeli na kampaň, nechce bez ich súhlasu zatiaľ zverejniť. "Samozrejme, že nemám problém tak urobiť v zákonnej lehote a podľa zákonom stanovených pravidiel," dodal. Na Bútorovej kampani sa podieľa aj množstvo dobrovoľníkov bez nároku na honorár.

Celkové výdaje na prezidentskú kampaň Františka Mikloška, ktorého nominovalo KDH, by nemali presiahnuť tri milióny. Hovorca KDH Michal Novota uviedol, že všetky investície spojené s predvolebnou kampaňou hradia kresťanskí demokrati. Na billboardy zatiaľ použili 1,5 milióna korún. Dve čísla predvolebných novín "Dobrý deň Slovensko" vyšli na pol milióna korún. Rovnakú sumu si vyžiadali aj pohľadnice, plagáty, pexeso a CD a kazety, na ktorých je prezentovaný František Mikloško.

SkryťVypnúť reklamu

Približne pol milióna korún by mala stáť kampaň kandidáta Strany demokratickej ľavice (SDĽ) - banskobystrického primátora Jána Králika. Hradená bude hlavne zo straníckych prostriedkov a časť zaplatí aj sám kandidát. Veľkú časť práce zabezpečujú Králikovi dobrovoľníci-aktivisti. Martinský primátor Stanislav Bernát zatiaľ minul na kampaň približne 300 000 Sk. Z nich 80 000 zaplatil z vlastných prostriedkov, 85 000 sú dary od fyzických osôb vo výške od 4000 do 30 000 korún a zvyšok kampane zaplatí prostriedkami získanými cez úver.

Bývalý štátny tajomník Jozef Šesták minul na kampaň 300 000 korún. Ako informoval, ide prevažne o jeho vlastné prostriedky a niekoľko drobných peňažných darov od fyzických osôb. Prostriedky minul okrem iného na grafické návrhy plagátov a informačných materiálov, na ich tlač a distribúciu, rozhlasové spoty a nahrávanie v regionálnych káblových televíziách. Platí si tiež monitoring médií. Bývalý vicepremiér Jozef Kalman tvrdí, že nemá zatiaľ spočítané náklady na kampaň, ale určite nevyužije zákonom stanovený štvormiliónový limit. Peniaze sme použili na reklamu v regionálnych médiách, na plagáty, organizovanie mítingov a stretnutí, dodal. Ide buď o stranícke peniaze Ľavicového bloku alebo Kalmanove financie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 84 428
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 533
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 264
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 532
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 334
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 219
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 407
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu