Bratislava 30. marca (TASR) - Prostriedky, z ktorých prezidentskí kandidáti financujú svoju predvolebnú kampaň, pochádzajú prevažne od politických strán, ktoré navrhli jednotlivých kandidátov. navrhli. Kandidáti, ktorí za sebou nemajú žiadnu politickú stranu, čerpajú z úspor, niektorí si vzali úver, prípadne prijali sponzorské dary.
Vladimírovi Mečiarovi a Eduardovi Kukanovi, ktorí sú na základe prieskumov verejnej mienky považovaní za favoritov prvého kola volieb, financujú predvolebnú kampaň materské strany. Minister zahraničných vecí by mal k straníckym peniazom prispieť aj z vlastných zdrojov. Ivan Gašparovič čerpá tiež peniaze na kampaň z rozpočtu Hnutia za demokraciu, menšiu časť prostriedkov mu poskytli sponzori. Všetci traja zhodne tvrdia, že celkové výdavky nepresiahnu zákonom stanovenú hranicu štyroch miliónov korún. Najmä kandidáti, ktorých kampaň je na prvý pohľad nákladná, však odmietajú hovoriť o predpokladaných výdavkoch.
Na tému financovanie prezidentskej kampane nechce hovoriť ani prezident SR Rudolf Schuster, ktorý podľa slov jeho hovorcu Jána Füleho nemá ani klasický volebný tím. "Všetko zverejním v zákonom stanovenej lehote," odkázal prezident TASR. Kresťanskodemokratické hnutie vyčlenilo na predvolebnú kampaň svojho kandidáta Františka Mikloška asi tri milióny korún. Polovicu z tejto sumy zaplatili za billboardy, ktoré predstavujú najnákladnejšiu položku Mikloškovej kampane.
Exveľvyslanec SR v USA Martin Bútora financuje svoju kampaň z darov jednotlivcov a spoločností, prevažnú časť výdavkov pokrýva z rodinných úspor. Sponzorské dary sa pohybujú vo výške od tisíc do 300 tisíc korún. Bútora nechce na kampaň minúť viac ako 2,5 milióna korún. Podobné zdroje využíva aj bývalý veľvyslanec SR v Rakúsku Jozef Šesták. Presnú sumu nechcel zverejniť, tvrdí však, že nebude vyššia ako "niekoľkotisíc korún".
Ľavicový kandidát Ján Králik plánuje použiť na kampaň okolo 500 tisíc korún, ktoré mu sčasti poskytla materská SDĽ, sčasti siahol na vlastné peniaze. Väčšinu týchto peňazí použil na nákup citylightov a na vydanie novín Skúsenosť. Ako jeden z mála kandidátov bol ochotný zverejniť aj výšku prostriedkov použitých na informačnú kampaň, ktorá ho vyšla na 50 tisíc.
Predvolebnú kampaň na úver a z rodinných úspor vedie martinský primátor Stanislav Bernát. Časť peňazí získal od sponzorov, doteraz minul na svoju propagáciu okolo 300 tisíc. O konkrétnych sumách nechce hovoriť kandidát Ľavicového bloku Jozef Kalman. Vyhlásil len, že neprekročí maximálne povolený limit.
Výlučne vlastné peniaze - celkovo okolo 400 tisíc korún použije na svoju propagáciu Július Kubík. Tvrdí, že kampaň pred prezidentskými voľbami nepovažuje za trhovú súťaž a tá jeho bola preto takmer minimálna.