ZÁGORŠEKOVÁ: Arabsko-islamský svet potrebuje racionalizáciu
BANSKÁ BYSTRICA 21. októbra (SITA) - Arabsko-moslimská spoločnosť potrebuje odmýtizovať, racionalizovať svoje správanie a industrializovať svoju ekonomiku. Doterajšie mytologické a rodinné vzory správania moslimov nahrádzajú v ich spoločnosti základné, ús
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
tavné princípy racionalizovaných spoločností a problém je v tom, že mytologické vzory sú často konfliktné, zatiaľ čo súčasné medzinárodné a národné ústavné práva sú postavené na princípe nekonfliktnej existencie. V rozhovore pre agentúru SITA sa takto vyjadrila prorektorka banskobystrickej Univerzity Mateja Bela (UMB) pre medzinárodné vzťahy a odborníčka na multikulturálne otázky Marta Zágoršeková, pri čom upozornila na spoločenské príčiny moslimského terorizmu.
Ako zdôraznila, všetky kultúry sveta sú rovnocenné, ale európsko-severoamerická kultúra zohráva kvôli politickej, ekonomickej a vojenskej vyspelosti krajín Severnej Ameriky a Európy úlohu hegemóna. Pripomenula nemilitantnosť Koránu, lebo podľa Mohameda majú moslimovia, kresťania a židia rovnakého Boha, len ho inak nazývajú. Poukázala, že džihád - ako svätá vojna sa objavil v islame až v časoch chalifátov v 9. až 12. storočí ako súčasť politizácie islamu, a podotkla, že aj kresťanstvo bolo spolitizované - a keď bolo staré rovnako ako teraz islam, bolo zneužité na križiacke vojny. Afganský Taliban podľa nej využíva výnimočnú pozíciu rodiny v živote moslimov, nadradenej jednotlivcovi, výraznú rolu rodinnej úcty a zodpovednosti, a napokon získava z mnohopočetných rodín chudobnej krajiny obetavých synov vďaka prísľubu, že ich rodiny sociálne zabezpečí. Zágoršeková zdôraznila, že racionalizované spoločnosti by mali citlivo rozširovať vzdelanú vrstvu Arabov a moslimov, lebo v Afganistane je 90 percent obyvateľov negramotných, sú vystavení rôznym interpretáciám Koránu a napr. vysokoškolská sociológia spočíva v aplikácii Koránu na spoločnosť. Treba im dodávať poznatky, ktoré napriek bohatstvu nemajú. Varovala pred christianizáciou, ktorá sa ihneď dostáva do konfliktu s islamom, a pripomenula podobnú reakciu slovenských cirkví na pokus o zavedenie jogy na školách v SR.