SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Reklamný trh rastie, lídrom sú televízie, rádiám sa nedarí

BRATISLAVA 7. apríla (SITA) - Objem reklamy na Slovenskom trhu stále rastie. Vlani dosiahol podľa monitoringu spoločnosti TNS 16,94 mld. Sk, čo je medziročný nárast o 12 percent. Ako na dnešnej prezentácii ...

BRATISLAVA 7. apríla (SITA) - Objem reklamy na Slovenskom trhu stále rastie. Vlani dosiahol podľa monitoringu spoločnosti TNS 16,94 mld. Sk, čo je medziročný nárast o 12 percent. Ako na dnešnej prezentácii výsledkov monitoringu pred novinármi pripomenul riaditeľ TNS Ivan Šimek, toto číslo je však nadhodnotené, lebo neberie do úvahy zľavy a rôzne akcie médií pre zadávateľov. Reálne výdavky na reklamu dosiahli podľa kvalifikovaných odhadov 7,72 mld. Sk. V porovnaní s rokom 2002 ide o nárast o zhruba 800 mil. Sk. Ako Šimek pripomenul, vlaňajšok bol rokom s pomerne vysokou infláciou (8,5%) a reálne teda výdavky narástli o 3 až 4 percentá. V Českej republike vydali v uplynulom roku na reklamu viac ako 16 mld. Sk, z čoho vyplýva, že reklamný trh u našich susedov je dvojnásobne väčší.

Skryť Vypnúť reklamu

Lídrom na reklamnom trhu na Slovensku ako aj vo väčšine krajín je televízia. Reálne výdavky na reklamu v televíziách vzrástli o viac ako 10 percent, na čom sa najvyššou mierou podieľala TV Markíza. Prognózy pre televízny trh sú podľa šéfredaktora odborného mesačníka Stratégie Martina Mazáka optimistické. Odborníci sa zhodujú na ďalšom potenciáli rastu tohto segmentu o 10 percent, na čom by sa mali význame podieľať aj inovovaná verejnoprávna STV, TV Joj, ale aj TA3. Pozitívne by mali k rastu pomôcť aj peoplemetre, od ktorých odborníci očakávajú presnejšie informácie o rozložení síl v televíznom priestore.

Vlani najviac prekvapila tlač, kde reálne výdavky narástli o 20 až 30 percent. Vydavatelia predpokladajú, že si podobnú dynamiku udržia aj v tomto roku, aj keď ju môže negatívne ovplyvniť nižšia kúpyschopnosť obyvateľstva. Uplynulý rok na druhej strane definitívne potvrdil prepad rádií, kde došlo k poklesu o 10 percent. Za ich neúspechom vidí Mazák malú programovú pestrosť a originalitu, za ktorú sú zadávatelia reklamy ochotní zaplatiť. Najúspešnejšie je Rádio Expres s približne 25-percentným podielom na reklamnom trhu. Vonkajšia reklama si oproti roku 2002 posilnila pozíciu a zaznamenala zhruba 20 percentný rast. Kinoreklama a reklama na internete majú na trhu zanedbateľný podiel, ich pozície by však mali postupne rásť.

Skryť Vypnúť reklamu

V tomto roku očakávajú odborníci rast výdavkov na reklamu o 4 až 6 percent. Ako Mazák podotkol, najviac sa cez médiá komunikuje pred vianočnými sviatkami a na jar, leto býva slabšie. Napríklad vlani v septembri, októbri a novembri výrazne vzrástol záujem o reklamu nielen oproti iným mesiacom, ale aj prechádzajúcim rokom. Tento rok isté nádeje vkladali odborníci do prezidentskej kampane, ktorá však bola zákonom limitovaná na 4 mil. Sk pre jedného kandidáta a preto zásadne výdavky na reklamu neovplyvní. Reklamnou udalosťou by však mohol byť podľa neho nástup penzijných fondov, ktoré sa objavia koncom roka. Kampaň by sa mala podľa odhadov vyrovnať minuloročnej kampani súvisiacej s liberalizáciou poistného pre motorové vozidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  2. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  5. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  6. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  8. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  9. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  10. Budovanie zelenej značky
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 858
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 158
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 095
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 552
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 198
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 876
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 478
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 341
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 212
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 6 604
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie.

5 h
Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Bez opozície by neprešiel.

15 h

Druhé plošné testovanie za sto miliónov dosiahlo toto.

Neprehliadnite tiež

Minister životného prostredia Ján Budaj (OĽaNO).

Budaj plánuje pripraviť aj klimatický zákon.

2m
Takzvané výherné automaty sú stále doplnkom mnohých podnikov.

Petíciu podpísalo vyše 17-tisíc Prešovčanov.

6m
Predseda Súdnej rady Ján Mazák.

Sudca Kliment a prokurátor Repa by podľa predsedu Súdnej rady neboli schopní toho, čo im vyčíta Fico.

25m
Ilustračné foto.

Slovenská advokátska komora chce skrátiť jej trvanie.

31m