Reklamný trh rastie, lídrom sú televízie, rádiám sa nedarí

BRATISLAVA 7. apríla (SITA) - Objem reklamy na Slovenskom trhu stále rastie. Vlani dosiahol podľa monitoringu spoločnosti TNS 16,94 mld. Sk, čo je medziročný nárast o 12 percent. Ako na dnešnej prezentácii ...

BRATISLAVA 7. apríla (SITA) - Objem reklamy na Slovenskom trhu stále rastie. Vlani dosiahol podľa monitoringu spoločnosti TNS 16,94 mld. Sk, čo je medziročný nárast o 12 percent. Ako na dnešnej prezentácii výsledkov monitoringu pred novinármi pripomenul riaditeľ TNS Ivan Šimek, toto číslo je však nadhodnotené, lebo neberie do úvahy zľavy a rôzne akcie médií pre zadávateľov. Reálne výdavky na reklamu dosiahli podľa kvalifikovaných odhadov 7,72 mld. Sk. V porovnaní s rokom 2002 ide o nárast o zhruba 800 mil. Sk. Ako Šimek pripomenul, vlaňajšok bol rokom s pomerne vysokou infláciou (8,5%) a reálne teda výdavky narástli o 3 až 4 percentá. V Českej republike vydali v uplynulom roku na reklamu viac ako 16 mld. Sk, z čoho vyplýva, že reklamný trh u našich susedov je dvojnásobne väčší.

Lídrom na reklamnom trhu na Slovensku ako aj vo väčšine krajín je televízia. Reálne výdavky na reklamu v televíziách vzrástli o viac ako 10 percent, na čom sa najvyššou mierou podieľala TV Markíza. Prognózy pre televízny trh sú podľa šéfredaktora odborného mesačníka Stratégie Martina Mazáka optimistické. Odborníci sa zhodujú na ďalšom potenciáli rastu tohto segmentu o 10 percent, na čom by sa mali význame podieľať aj inovovaná verejnoprávna STV, TV Joj, ale aj TA3. Pozitívne by mali k rastu pomôcť aj peoplemetre, od ktorých odborníci očakávajú presnejšie informácie o rozložení síl v televíznom priestore.

Vlani najviac prekvapila tlač, kde reálne výdavky narástli o 20 až 30 percent. Vydavatelia predpokladajú, že si podobnú dynamiku udržia aj v tomto roku, aj keď ju môže negatívne ovplyvniť nižšia kúpyschopnosť obyvateľstva. Uplynulý rok na druhej strane definitívne potvrdil prepad rádií, kde došlo k poklesu o 10 percent. Za ich neúspechom vidí Mazák malú programovú pestrosť a originalitu, za ktorú sú zadávatelia reklamy ochotní zaplatiť. Najúspešnejšie je Rádio Expres s približne 25-percentným podielom na reklamnom trhu. Vonkajšia reklama si oproti roku 2002 posilnila pozíciu a zaznamenala zhruba 20 percentný rast. Kinoreklama a reklama na internete majú na trhu zanedbateľný podiel, ich pozície by však mali postupne rásť.

V tomto roku očakávajú odborníci rast výdavkov na reklamu o 4 až 6 percent. Ako Mazák podotkol, najviac sa cez médiá komunikuje pred vianočnými sviatkami a na jar, leto býva slabšie. Napríklad vlani v septembri, októbri a novembri výrazne vzrástol záujem o reklamu nielen oproti iným mesiacom, ale aj prechádzajúcim rokom. Tento rok isté nádeje vkladali odborníci do prezidentskej kampane, ktorá však bola zákonom limitovaná na 4 mil. Sk pre jedného kandidáta a preto zásadne výdavky na reklamu neovplyvní. Reklamnou udalosťou by však mohol byť podľa neho nástup penzijných fondov, ktoré sa objavia koncom roka. Kampaň by sa mala podľa odhadov vyrovnať minuloročnej kampani súvisiacej s liberalizáciou poistného pre motorové vozidlá.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 003
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 657
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 543
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 132
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 754
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 474
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 950
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 937
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 977
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 789

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister školstva na tlačovej konferencii povedal, že hodnotiace kritériá boli známe v roku 2015. V skutočnosti boli schválené o rok neskôr.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

KULTÚRA

Socialistickú architektúru opľúvame. Dedeček vám preto neotvorí

Raper Vladimír 518 chce rehabilitovať socialistickú architektúru.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.