CHRONOLÓGIA: Letecké nešťastia na území Slovenska od roku 1994

BRATISLAVA 28. októbra (SITA) - 11. januára 1994 neznámy páchateľ strieľal na vrtuľník leteckej záchrannej služby typu BELL, ktorý prevážal z Martina do Bratislavy chlapca, ktorý počas korčuľovania prišiel o prst. Broky prestrelili dvere v

spodnej časti batožinového priestoru a spôsobili škodu za 20 000 Sk. K výstrelu došlo za tmy, krátko po štarte vrtuľníka z Martina na spiatočnú cestu do Bratislavy. Vo chvíli výstrelu bol vrtuľník vo výške iba 30 metrov. Nehoda si nevyžiadala žiadne obete.



17. júla 1996 sa vo vzduchu vplyvom turbulencie zrazili dva Biele Albatrosy. Piloti jedného z nich - pplk. Ing. Marián Sakáč a kpt. Ing. Róbert Rozenberg sa včas katapultovali, pilot druhého - mjr. Ing. Peter Fianta, pristál s ťažko poškodeným strojom.



30. júla 1996 na ceste medzi Banskou Bystricou a Zvolenom neďaleko letiska Sliač núdzovo pristál vrtuľník. Vzápätí sa zrazil s viacerými osobnými motorovými vozidlami. V hromadnej kolízii bolo aj nákladné auto s neznámou chemickou tekutinou. Viaceré osoby sa zranili.



7. decembra 1996 sa neďaleko Košíc pri poprašovaní polí Štátneho semenárskeho majetku v Cesticiach zrútilo lietadlo Z37A. Po náraze začalo horieť. V troskách zahynul 42-ročný pilot Peter K. Prvá obhliadka vraku lietadla ukázala, že vybuchli obe nádrže a následne sa roztrhal sud s chemikáliami. Telo pilota, ktorého sa nepodarilo zachrániť napriek včasnému zásahu požiarnikov a Leteckej záchrannej služby z Košíc, našli niekoľko metrov od trosiek. Malé lietadlo, ktoré vykonávalo poľnohospodárske práce, patrilo spoločnosti Cassovia Air Service z Košíc.



16. mája 1997 pri Zelenom plese vo Vysokých Tatrách spadol záchranársky vrtuľník Alouette, ktorý patril spoločnosti Air Transport Europe, s. r. o., Poprad. Vo vrtuľníku bol pilot a traja ďalší ľudia. Všetkých štyroch previezli na pozorovanie do popradskej nemocnice. Cestujúci utrpeli úrazy chrbtice a zlomeniny stavcov. Pri odborných vyšetreniach sa neobjavili nijaké vnútorné zranenia.



24. júla 1997 havarovalo jednomotorové športové lietadlo typu Zlín Moravia Z-142 v obci Senohrad v

Krupinskom okrese. Pri havárií zahynul 25-ročný pilot a jeho 45-ročný inštruktor. Podľa výsledkov vyšetrovania s najväčšou pravdepodobnosťou došlo k zlyhaniu ľudského faktora.



1. januára 1998 v Bratislave medzi Poliankami a Karlovou Vsou sa zrútil vrtuľník Leteckej záchrannej služby. Medzi piatimi obeťami bol aj pilot, ošetrujúca sestra a lekár, ako aj dvojdňové dievčatko, ktoré prevážali z nemocnice v Dolnom Kubíne na operáciu na bratislavské Kramáre.



8. februára 1999 sa pri rolovaní zo štartovacej dráhy na bratislavskom letisku neodpútalo nákladné lietadlo Boeing 707. Stroj vybočil z dráhy a zaboril sa prednou časťou do zeme. Lietadlo aerolínií z africkej Ghany, ktoré priviezlo náklad rýb a ďalej smerovalo do niektorej z európskych krajín, nemalo na palube pasažierov, pričom pred štartom bolo plne natankované. Posádka lietadla pri nehode neutrpela zranenie, ale na trupe stroja vznikli pri nevydarenom štarte trhliny a poškodený bol aj podvozok lietadla. Pri nehode nebol nikto zranený.



6. júna 1999 v rámci Medzinárodného leteckého dňa SIAD ´99 na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika havaroval 45-ročný pilot továrenského stroja Hawk 200 spoločnosti British Aerospace Graham Wardell. Pilot počas leteckej ukážky narazil prúdovým lietadlom v rýchlosti asi 500 až 600 km za hodinu na koniec odstavnej pristávacej betónovej plochy letiska. Neovládateľné lietadlo potom preletelo ponad budovu biologickej ochrany letiska a dopadlo za ňou do poľa vo vzdialenosti asi 200 metrov. Prvý a druhý náraz roztrhol lietadlo na niekoľko kusov, žiaľ jeden z nich zasiahol aj 35-ročnú Bratislavčanku, ktorá na následky zranení podľahla rovnako ako pilot. Pri tejto tragédii bolo zranených aj 15 ľudí.



20. júna 1999 sa zrútilo jednomotorové štvormiestne lietadlo pri lesnej ceste pod kopcom Veterný v pohorí Malá Fatra v katastri obce Kunerad v Žilinskom okrese. Stroj typu SOCATA TB 20 Trinidad, francúzskej výroby a imatrikulačnými znakmi SP-TUS, po náraze do lesného porastu na mieste zhorel. Haváriu prežili všetci štyria členovia posádky, dvaja Poliaci a dvaja Košičania.



24. apríla 2000 pri Trenčíne v oblasti zvanej Zlatovské vinohrady spáchal v motorovom vetroni L 13 SE samovraždu 20-ročný Boris K., mechanik z trenčianskeho Aeroklubu. Mladý muž lietadlo z Aeroklubu zobral svojvoľne. Boris K. sa podľa neoficiálnych zdrojov rozhodol ukončiť svoj život kvôli priateľke, ktorá ho opustila.



8. mája 2000 pri Čiernom Balogu v Breznianskom okrese havarovalo športové lietadlo, v ktorého troskách zahynul pilot, 60-ročný Vojtech Š. z Liptovského Mikuláša. Malý športový model typu Zlín 142 sa zrútil do korún stromov nad miestnym športovým ihriskom zapichol sa do zeme. Pilot v minulosti pracoval ako učiteľ vo Vojenskej akadémii v Liptovskom Mikuláši a dva roky na Ministerstve obrany SR.



3. júna 2000 havaroval na sliačskom letisku pri zrkadlovom vzostupe a následnom strmhlavom lete mjr. Luboš Novák, člen skupiny Biele Albatrosy na lietadle L-39Z Albatros. Pravdepodobne pre technickú poruchu nezvládol svoje lietadlo a spadol kolmo na zem. Lietadlo sa potom dva razy od zeme odrazilo a vybuchlo. Pilot po páde zahynul.



14. septembra 2000 sa v katastri obce Ožďany neďaleko Rimavskej Soboty zrútilo cvičné prúdové vojenské lietadlo Albatros L-39 z vojenskej základne Sliač. Pilot sa však pred dopadom na zem katapultoval a našťastie neutrpel žiadne zranenia. Počas cvičného letu vo výške 500 až 1000 metrov prestal pilotovi fungovať motor. Ten sa pokúsil motor opätovne naštartovať a keď sa mu to nepodarilo, nasmeroval lietadlo do neobývanej zóny a katapultoval sa. Lietadlo po dopade na zem vybuchlo, pričom zhoreli aj pohonné hmoty, preto ekologické škody by mali byť minimálne.



4. augusta 2001 podvečer v Dunajskej strede havaroval so závesným motorovým klzákom Mara, dovezeným z Českej republiky, 41-ročný Dunajskostredčan Tibor F. Silný nárazový vietor klzák vo výške asi 25 metrov nad zemou naklonil do pravého uhla a neovládateľný stroj dopadol na zem. Pilot bez leteckej licencie dve hodiny po havárií podľahol ťažkým zraneniam v nemocnici.





26. augusta 2001 sa na cestu pri Kľačne v okrese Prievidza zrútilo ultraľahké lietadlo typu JORA ON 986, ktoré patrilo ružomberskému aeroklubu. Nehodu neprežila dvojčlenná posádka 65-ročný František L. z Martina a 39-ročný Ondrej D. z Kysuckého Nového Mesta. V čase pádu lietadla bolo na Hornej Nitre slnečné a veľmi teplé počasie.





28. októbra 2001 na trase Košice - Bratislava, krátko po 13:00, havarovalo súkromné lietadlo Lancer medzi Ábelovou a Polichnom v okrese Lučenec. Pád lietadla neprežil 32-ročný pilot z Bratislavy a jeho 27-ročný spolucestujúci, občan Talianska.



Spracované podľa zdrojov SITA, SME, PRAVDA a SRo.



st;zp

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 895
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 256
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 706
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 159
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 053
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 321
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 000
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 885
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 536
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 044

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

KOMENTÁRE

Brexit na princípoch úprimnej spolupráce

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť.

ŽENA

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky sú formálnymi udalosťami, dospelosť prejavujeme aj oblečením.

Neprehliadnite tiež

Slováci nedôverujú súdom najviac zo všetkých členských štátov Únie

Ministerka spravodlivosti to považuje za problém, ktorým sa treba zaoberať.

Na severnom i strednom Slovensku stále hrozia záplavy

Situácia sa zlepšila, nebezpečenstvo záplav však stále pretrváva.

Strana Beblavého a Mihála môže byť podľa Poliačika posilou pre budúcu vládu

Súčasná vládna koalícia nemá podľa Martina Poliačika témy, je hodnotovo a politicky úplne vyprázdnená.

Ministerstvo vnútra plánuje zakúpiť prístroje na analýzu DNA

Prístroje má využívať Kriminalistický a expertízny ústav Policajného zboru.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop