Soroška 10. apríla (TASR) - Za značného záujmu médií, polície, hasičov a pracovníkov Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti (VVS), ale ignorovaný orgánmi inšpekcie životného prostredia, dnes konateľ spoločnosti Jefta SOS Truck Slovakia Marián Ürge zhodil do rokliny pod Soroškou bieloruský kamión.
K ohrozeniu vodného zdroja Eveteš v Národnom parku Slovenský kras, ktorého II. pásmo ochrany sa pod cestným horským priechodom nachádza, však nedošlo. "Vrátený" kamión, bol totiž iba jeho symbolickou, drevenou napodobeninou veľkosti detskej hračky. Možné riziko však predstavoval za ním stojaci ťahač naložený skutočnými zvyškami vraku a nákladu bieloruského kamióna, ktorý havaroval na Soroške 28. mája 2003 a zrútil sa do rokliny pod cestou.
Ürge, ktorého spoločnosť vrak z približne 200 metrovej rokliny vyťahovala dva dni, prítomným potvrdil, že celá akcia mala za cieľ legálnymi prostriedkami upozorniť na situáciu a domôcť sa zaplatenia celej sumy za vykonané práce pri odstránení havarovaného kamiónu. Problém nastal, keď Allianz - Slovenská poisťovňa a. s. odmietla preplatiť dokladované výkony vo výške 1.000 037,75 Sk a uznala iba odčerpanie a odvoz nafty vo výške 7236 korún.
Na protest proti postupu poisťovne dnes Jefta venovala riaditeľovi VVS v Revúcej 10 tisíc Sk, aby "mali na prečerpanie nafty, keď najbližšie pod Sorošku spadne ďalší kamión".
Konateľ spoločnosti Jefta pritom upozornil na rozpornú argumentácia poisťovne. Allianz v reakcii na dnešné opätovné spustenie kamióna pod Sorošku, totiž upozornil Jeftu, štátnu správu i policajné zložky na možné ekologické dopady takéhoto počínania. V stanovisku z marca 2004, ktorým poisťovňa odôvodnila iba úhradu za odčerpanie nafty, však práve možnosť vzniku ekologickej škody poprela.
Ústredie Allianzu v liste adresovanom VVS vysvetlilo, že "nakoľko samotný vrak vozidla nepredstavoval nebezpečenstvo ekologickej škody, nie je možné jeho vyprostenie považovať ani za nárok na náhradu škody z dôvodu predchádzania ekologickým škodám." Hrozbu ekologickej škody podľa Allianzu predstavovala iba motorová nafta, ktorá sa nachádzala v palivovej nádrži. Poisťovňa pritom použila záverečnú správu Slovenskej inšpekcie životného prostredia, vykonanú až po vytiahnutí vraku, podľa ktorej nebolo zistené znečistenie okolitého terénu, ani zvýšenie hodnôt prípustného stupňa znečistenia pitnej vody. Allianz si z toho vyvodil záver, že "táto skutočnosť potvrdzuje jej stanovisko, že samotný vrak nepredstavoval nebezpečenstvo ekologickej škody".