Martin 30. októbra (TASR) - Prípravné ročníky rómskych detí na dvoch základných školách v martinskom okrese zaznamenali prvé úspechy. Deti s diagnózou miernej mentálnej retardácie rozoznávajú tvary, farby, dokážu sa sústrediť na výklad učiteľa, hlásia sa. Recitujú riekanky, spievajú pesničky. V ruke držia pero a učia sa písať prvé vlnovky.
Šesťročné rómske deti, ktoré majú prvý ročník rozdelený na dva roky, začali povinnú školskú dochádzku bez týchto základných znalostí a psychohygienických návykov. Po dvoch mesiacoch dosiahol experiment, ktorý má zvýšiť vzdelávanie rómskych detí a zabrániť ich prepadávaniu už v prvých ročníkoch, prvé pozitívne výsledky. Vyučovanie, okrem časti učiva prvých ročníkov, obsahuje predškolskú prípravu zameranú na socializačné zručnosti a návyky detí.
Vedúca odboru školstva, mládeže a telesnej kultúry OÚ v Martine Ľubica Schafferová pre TASR uviedla, že práca so žiakmi si vyžaduje úplnú zmenu prístupu pedagóga. Vzhľadom na ťažkú koncentráciu rómskych detí je nutné asi každé tri minúty meniť druh činnosti. S týmto typom vyučovania sú spokojné detí aj ich rodičia. Okrem vyučovania deti popoludní navštevujú školské kluby. Vyriešená je aj otázka stravovania, pretože platby za obedy strhávajú rodičom priamo zo sociálnych dávok. Okrem učiteľky ZŠ sa na vyučovaní v triedach s počtom žiakov v rozpätí od 8 do 12 rokov zúčastňuje aj vychovávateľka.
Z dvoch turčianskych škôl, v ktorých experiment aplikujú, je situácia o niečo náročnejšia vo vrútockej škole. V škole na Ul. M. R. Štefánika je beznádejná najmä spolupráca s rodičmi z viacpočetných rodín. Deti nemajú školské pomôcky a do školy si nosia väčšinou len desiatu. Niekedy neprídu na vyučovanie, pretože rodičia nemajú na jedlo.
bs rl
NNNN
K materiálu je k dispozícii aj fotodokumentácia