Bratislava 10. novembra (TASR) - Absencia politickej reklamy v elektronických médiách pred decembrovými voľbami do orgánov samospráv vyšších územných celkov ochudobní politickú súťaž a zabráni občanovi, aby sa zorientoval medzi kandidátmi. Zhodujú sa na tom predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu Peter Kováč a podpredseda parlamentného Výboru pre kultúru a médiá Ján Budaj.
Podľa Kováča by bolo optimálnym riešením upraviť politickú reklamu v zákone o vysielaní a retransmisii, ktorý ju vo svojej súčasnej podobe neumožňuje. Vylúčil však, že zmena by mohla nastať ešte pred volebnou kampaňou, ktorá sa začne v polovici novembra. V diskusnej relácii Duel alebo dialóg Rádia Twist dnes konštatoval, že zákon o prezidentských voľbách "veľmi dobre" riešil pravidlá volebnej kampane a jeho ustanovenia sa mohli s úpravami aplikovať aj do zákona o voľbe do samosprávnych krajov. Podľa slov Kováča bude vylúčením kampane z elektronických médií ukrátený nielen občan, ale aj médiá, predovšetkým lokálne, ktoré si mohli "čestným spôsobom na kampani aj zarobiť".
Kováč pripomenul, že Rada pre vysielanie a retransmisiu má informácie o nátlaku niektorých politických subjektov na regionálne médiá, do ktorých sa niektorí kandidáti snažia dostať "až neprípustným spôsobom". Počas predvolebnej kampane bude rada starostlivo sledovať vysielanie elektronických médií, aj keď podľa neho nebude jednoduché odlíšiť spravodajstvo od politickej kampane. Dodal, že v prípade porušenia zákona môže rada udeliť televízii pokutu až 2 milióny a rozhlasu 600 tisíc korún.
Za bizarný považuje Budaj fakt, že pre politickú kampaň pre voľby na všetkých štyroch úrovniach (prezidentské, parlamentné, komunálne, do VÚC) platia odlišné pravidlá, čo je podľa neho dôkazom toho, že vláda nevie jasne vyjadriť, ako si predstavuje komunikáciu medzi politickou sférou a občanom.
Účasť médií na kampani pred decembrovými voľbami mohol vyriešiť pozmeňovací návrh k zákonu do samosprávnych orgánov VÚC, predkladateľom Ladislavovi Oroszovi (SDĽ) a Petrovi Kresákovi (SOP) však na schválenie v pléne chýbali štyri hlasy zákonodarcov. Orosz si neúspech tohto návrhu vysvetľuje "chvíľkovou nepozornosťou" poslancov. Verí však, že ešte existuje šanca na to, aby v tomto volebnom období došlo k čiastočnej novelizácii volebného zákona, ktorá by pred budúcoročnými parlamentnými voľbami umožnila privátnym médiám zúčastňovať sa na kampani.
Budaj sa nazdáva, že neexistencia mediálnej stratégie ohrozuje stabilitu a demokraciu na Slovensku. Zákon o voľbách do VÚC podľa neho tým, že zabránil oslovovaniu občana cez privátne aj verejnoprávne médiá, vytvára priestor na partokraciu, v ktorej voliči volia stereotypne.
*ds na