BRATISLAVA 25. mája (SITA) - Zvýšiť informovanosť o náhradnom rodičovstve a záujem oň je cieľom kampane „Náhradná rodina“, ktorú dnes odštartovala spoločnosť Úsmev ako dar. Verejnosť chce osloviť televíznymi spotmi, 80 bilboardmi po celom Slovensku, brožúrami, plagátmi a webovou stránkou www.nahradnarodina.sk. „V horizonte päť až desať rokov by sme chceli obrátiť pomer detí v detských domovoch a v náhradných rodinách, ktorý je teraz 7 000 : 3 000,“ povedal na tlačovej besede predseda spoločnosti Jozef Mikloško. Hlavnú prekážku osvojovania detí nevidí v legislatíve a zdĺhavej administratíve, ale v nedostatočnej osvete a predsudkoch ľudí voči deťom z domovov. „Budeme ich informovať o tom, čo je to náhradné rodičovstvo a aké sú jeho formy od adopcie cez pestúnstvo, zverenie do výchovy a opatrovníctvo po profesionálnu rodinu. Našou filozofiou je nie hľadať dieťa pre rodinu podľa jej vysnívaných predstáv, ale rodinu pre dieťa, ktoré ju potrebuje.“
J. Mikloško ocenil ústretovosť Ministerstva spravodlivosti SR pri zriaďovaní špeciálnych senátov pre deti a rodiny, ktoré už fungujú pri krajských súdoch v Bratislave a Košiciach. „Deťom beží čas rýchlejšie a je potrebné, aby sa proces osvojovania, ktorý teraz trvá priemerne rok, skrátil na maximálne šesť mesiacov,“ konštatoval. Počas tohto procesu náhradní rodičia získajú školenie a certifikát. Úsmev ako dar má na tento účel akreditovaný výcvikový program PRIDE, ktorý doteraz vyškolil 65 náhradných rodičov, 541 odborníkov pracujúcich s opustenými deťmi a 26 nových trénerov programu. Podľa J. Mikloška sa dôraz kladie na krajovú úroveň, zatiaľ majú špecialistov v troch mestách na západe, v strede a na východe Slovenska, od roku 2005 budú v každom kraji.