SME

Banskobystričania nesúhlasia s cestným koridorom navrhovaným ministerstvom

Banská Bystrica 26. mája (TASR) - Koncepcia perspektívneho rozvoja rýchlostných komunikácií v stredoslovenskom regióne, ktorú presadzuje Ministerstvo ...

Banská Bystrica 26. mája (TASR) - Koncepcia perspektívneho rozvoja rýchlostných komunikácií v stredoslovenskom regióne, ktorú presadzuje Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácii (MDPT) SR znamená dopravnú izoláciu Banskej Bystrice, Zvolena a Horehronia od ostatných častí Slovenska. Zo strany ministerstva dochádza postupne k deformovaniu vedenia severo-južného dopravného koridoru E 77, čím sa znevýhodňuje poloha tohto regiónu z hľadiska dopravnej obsluhy miest a ich napojenia na nadriadené dopravné koridory. Na dnešnej tlačovej besede to uviedol banskobystrický primátor Ján Králik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Preto v pripomienkovom konaní k zmenám a doplnkom Územného plánu Banskobystrického samosprávneho kraja chcú presadiť pripomienky, ktoré zohľadnia potreby nielen Banskej Bystrice, ale celého regiónu. Mestskí poslanci upozornili zároveň na to, že medzi jednotlivými celoslovenskými koncepciami je nesúlad.

Priestor medzi Zvolenom, Banskou Bystricou a Breznom je totiž v Celoslovenskej rozvojovej koncepcii území definovaný ako ťažiskový z celoštátneho až medzinárodného významu. V aktualizácii Koncepcie územného rozvoja Slovenska 2001 predloženej MDPT, ktorá by mala byť spracovaná v roku 2005 sa už predpokladá, že severo-južné prepojenie 77 nebude smerovať zo Šiah cez Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok a Dolný Kubín do Poľska. Navrhovaná trasa by mala viesť zo Šášovského Podhradia pri Žiari nad Hronom popri Kremnici do Turčianskych Teplíc, Martina a Dolného Kubína.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ Útvaru hlavného architekta Mesta Banská Bystrica Ján Kupec konštatoval, že ministerstvom navrhovaná cesta vedie cez územie, na ktorom žije asi 10 tisíc ľudí. Komunikácia cez Zvolen a Banskú Bystricu do Ružomberka by viedla regiónom s asi 150 tisíc obyvateľmi.

Za jednoznačné označil Kupec aj ekonomické argumenty pre smerovanie cesty cez Banskú Bystricu. Podľa Slovenskou správou ciest vypracovanej analýzy by výstavba komunikácie popri Kremnici stála približne 31 miliárd korún. Ak by ale smerovala zo Zvolena do Banskej Bystrice a odtiaľ do Turčianskych Teplíc, investičné náklady by dosiahli až 34 miliárd Sk. Smerovanie zo Zvolena cez Banskú Bystricu a Hiadelské sedlo v okrese Banská Bystrica do Ružomberka a Dolného Kubína by stálo maximálne 19 miliárd korún. V tejto sume je zahrnutá aj výstavba severného obchvatu Banskej Bystrice, ktorý by odľahčil premávku na ceste I/66. Jej úsek vedúci mestom pod Urpínom je totiž najnehodovejším na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Králik uviedol, že pri presadzovaní koncepcie severo-južného smerovania koridoru E 57 nerozhodujú zatiaľ odborné argumenty, ale politické záujmy. Dodal, že ak sa to nezmení, štát príde nielen o niekoľko miliárd korún, ale nesprávne rozhodnutie bude pre Zvolen, Banskú Bystricu a Horehronie znamenať ďalšie aj ekonomické zaostávanie. Problémy budú mať nielen mestá a dediny, ale aj podniky, ktoré tam sídlia. Nebudú sa dostatočne využívať ani investície, ktoré podnikatelia a firmy už vložili do cestovného ruchu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 746
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 894
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 361
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 302
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 835
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 790
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 451
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu