BRATISLAVA 9. júna (SITA) - Za tematicky plytkú označila kampaň pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP) organizácia MEMO 98, podľa ktorej v nej chýbala zmysluplná diskusia a konfrontačný náboj. Z pohľadu politických subjektov bola zameraná skôr na marketing ako volebné programy, uvádza sa v správe MEMO 98 prinášajúcej výsledky mediálnej prezentácie politických subjektov a ich lídrov kandidujúcich do EP. Ako z nej vyplýva, pre väčšinu médií bola téma eurovolieb zrejme málo atraktívna a preto sa dostala do úzadia iných vnútropolitických tém.
Najväčší priestor od začiatku mája do 6. júna venovali monitorované médiá STV, TV Markíza, TA3, TV Joj, Slovenský rozhlas (SRo), Rádio Twist, Rádio Expres a Rádio Okey vládnej SDKÚ (8 min. 17 sek.). Najviac priestoru jej poskytli TV Markíza, TV Joj a Rádio Expres. Najvýraznejší časový priestor dostala v Markíze (3 min. 1 sek.). Najvýraznejší podiel z informácií SDKÚ venovaných eurovoľbám odvysielalo Rádio Expres (41,6%). Druhým najprezentovanejším subjektom bola koaličná SMK, ktorej médiá venovali 7 min. 34 sek. a bola najzobrazovanejším subjektom v TA3. Tretím subjektom s najväčším priestorom bola opozičná KSS - 7 min. 8 sek., pričom bola najvýraznejšie prezentovaná v SRo a Rádiu Twist. Preferenčne najsilnejší Smer získal až šiesty najväčší priestor časom 2 min. 55 sek.
V súvislosti s voľbami do EP bola kritizovaná predovšetkým SDKÚ (23 negatívnych zmienok) ako aj ANO (6 negatívnych zmienok). Negatívne referencie voči SDKÚ priniesli takmer všetky médiá s výnimkou Rádia Twist a Rádia Okey, najviac ich odznelo v TV Joj (5 negatívnych zmienok). Dôvodom kritiky koaličných partnerov bola predovšetkým účasť predsedu EP Pata Coxa počas jeho oficiálnej návštevy Slovenska na mítingu lídra kandidátky SDKÚ Petra Šťastného a neskôr na mítingu ANO. Napriek tomu jednoznačne prevládali vo vysielaní monitorovaných médií neutrálne zmienky. Spomedzi 17 kandidujúcich subjektov neinformovali médiá o dvoch z nich - Aktívne ženy - OS Slovenska a Rómske kresťanské demokratické hnutie v SR.
Prezentácia konkrétnych kandidátov na poslancov do EP zostala dosť obmedzená. Najvýraznejší priestor v sledovanom období získal líder kandidátky KSS Karol Fajnor - 2 min. 43 sek., takmer dve tretiny celkového priestoru mal v SRo. Druhým najzobrazovanejším lídrom bol Ivan Šimko (SF) - 2 min. 24 sek., najväčší priestor dostal v TA3, TV Joj a v Rádiu Expres. Z ostatných lídrov venovali médiá priestor Rudolfovi Žiakovi (koalícia ĽÚ-HZD) - najviac v TV Markíza, Márii B. Nagyovej (MFS) - najviac v STV a Edit Bauerovej (SMK) - najviac v Rádiu Twist. Mimo záujmu médií boli traja kandidáti - Eva Bartošová (AŽ-OS), Peter Osuský (OKS), Štefan Miľo (RKDH).
Priestor, ktorý médiá venovali od začiatku mája voľbám do EP bol porovnateľný s ďalšími dvoma ústrednými témami - integrácia SR a reforma zdravotníctva. Eurovoľby boli medzi prvými tromi najviac diskutovanými témami v piatich médiách (všetky televízie a SRo). V TV Markíza išlo o vôbec najprezentovanejšiu tému, opakom boli Rádio Twist a Rádio Okey, v ktorých boli eurovoľby jedenástou témou. Téme volieb do EP venovala najväčší priestor TV Markíza - 32 min. 12 sek. a najmenej Rádio Twist - 2 min. 11 sek.