Bratislava 11. júla (TASR) - Prípadom leteckej havárie dvoch vojenských stíhačiek MiG-29, pri ktorej v novembri 2002 neďaleko Spišskej Novej Vsi zahynul jeden z pilotov, sa opäť zaoberá prokurátor. Vyšší vojenský súd totiž právoplatne rozhodol, že je nutné vypracovať odborný znalecký posudok.
Vyhotoviť by ho mala do konca júla vyšetrovacia komisia ustanovená náčelníkom Generálneho štábu Ozbrojených síl SR. Znalecký posudok má jednoznačne objasniť základné skutočnosti rozhodujúce pre posúdenie viny. "Podľa záverov znaleckého posudku sa rozhodne o ďalšom procesnom postupe," povedal pre TASR dozorujúci prokurátor.
Prokuratúra v tejto súvislosti oslovila viacerých znalcov, ktorí sa však vyjadrili, že nie sú spôsobilí vypracovať znalecký posudok. V prípade havárií vojenských lietadiel ide totiž o vysoko odbornú záležitosť, pričom znalci sa poväčšine špecializujú na civilné letecké nehody menšieho rozsahu a charakteru. Dokonca ani Ústav súdneho inžinierstva v Žiline sa necíti byť dostatočne odborne kompetentný na túto kauzu. Prokuratúre preto nezostávalo nič iné, ako obrátiť sa opätovne na ministerstvo obrany.
V kauze leteckej tragédie naďalej ostáva obvinený pozemný pracovník leteckej prevádzky kapitán M. A., ktorý zabezpečoval let havarovaných stíhačiek. Čelí obvineniu z trestného činu všeobecného ohrozenia. V prípade uznania viny súdom mu hrozí jeden až päťročné väzenie. Letovod je podozrivý, že porušením dôležitej povinnosti spôsobil smrť a škodu veľkého rozsahu.
Vypracovanie znaleckého posudku požadoval Vojenský obvodový súd v Prešove, ktorý prípad vrátil na došetrenie. Odôvodnil to závažnosťou trestnej veci. Podľa názoru prokurátora postačovala záverečná správa odbornej vyšetrovacej komisie. "Podľa súdu záverečná správa nepredstavuje relevantný dôkaz," konštatoval dozorujúci prokurátor. Postup prvostupňového súdu odobril koncom minulého roka aj Vyšší vojenský súd.
Letecké nešťastie sa odohralo 6. novembra 2002 vo večerných hodinách v katastri obce Hnilčík neďaleko Spišskej Novej Vsi. Stíhačky slovenskej armády sa zrazili v štvorkilometrovej výške. Pilotom sa stal osudným tretí z cvičných letov. Zrážku prežil iba jeden z nich Martin Hronec, ďalší - Marián Katuška sa už nestihol katapultovať. Škody vzniknuté haváriou sa odhadujú na 600 miliónov korún.
Zaujímavosťou je, že pilot Hronec už opäť lieta a diváci ho mohli vidieť v júni pri predvádzaní vzdušného súboja lietadiel MiG-29 počas Medzinárodných leteckých dní SIAD 2004 v Bratislave.